Sembon matkaehdot

 

Sembo on osa Stena Line Travel Group AB:tä ja sen kotipaikka on Helsingborgissa Ruotsissa. Sembo vastaa sen kautta varatuista majoituksista kun taas Stena Line Scandinavia AB ja HH Ferries Helsingborg AB vastaavat lauttamatkoista. Sembo välittää myös muita kuljetuspalveluita kuten lentolippuja, vuokra-autoja ja lentokenttäkuljetuksia. Maksut sekä majoituksista että kuljetuksista suoritetaan Sembolle.

 

Jos muuta ei sovita, matkustaja valitsee itse tuotteet tai palvelut tai niiden yhdistelmän siitä valikoimasta, joka löytyy kotisivuilta. Majoitusvarauksiin ja kuljetusvarauksiin noudatetaan eri ehtoja.  

 

Jos sopimus koskee valmismatkaa, noudatetaan Yleisiä valmismatkaehtoja.

Sembo on asettanut kuluttajien turvaksi matkanjärjestäjän vakuudet Ruotsin viranomaisille (Kammarkollegiet).


Sembo palvelee vapaa-ajan matkailijoita.

 

Sopimuksen syntyminen

Sopimus astuu voimaan ja sitoo kumpaakin osapuolta kun Sembo on kirjallisesti vahvistanut varauksen ja asiakas on maksanut käsirahan. Jos käsirahaa ei ole maksettu viimeistään eräpäivänä, katsotaan varaus peruutetuksi.

 

Matkan varaajan vastuulla on antaa oikeat yhteystiedot varaukselle, jotta Sembo voi lähettää hänelle tärkeitä tietoja varaukseen liittyen. Mahdolliset varaukseen liittyvät muutokset ilmoitetaan sähköpostilla. Sembo ei ole vastuussa, jos matkan varaaja ei saa tärkeitä matkaan liittyviä tietoja virheellisten tai puuttuvien yhteystietojen vuoksi. Matkan varaaja on myös vastuussa, että varaus maksetaan eräpäivään mennessä.

 

Varaus ja vahvistus

Puhelinvarauksista peritään palvelumaksu.

 

Sembo vahvistaa varauksen sähköpostilla.

 

Matkustajan vastuulla on tarkistaa, että vahvistus on varauksen mukainen. Varattaesssa lentolippuja matkustajan vastuulla on tarkistaa, että kaikki lipuissa olevat nimet ja tiedot ovat samat kuin matkustajien passeissa.

 

Lentovarauksissa, joissa meno- ja paluumatka koostuvat kahdesta yhdensuuntaisesta lentolipusta, käsitellään kumpaakin lentolippua riippumatta toisesta. Varausprosessin aikana ja omalla varaussivullasi ilmenee, jos varaus koostuu kahdesta yhdensuuntaisesta lentolipusta. Jos toiseen yhdensuuntaiseen lentoon tulee aikataulunmuutos, lennon myöhästyminen tai lennon peruutus, se ei oikeuta matkustajaa muuttamaan tai peruuttamaan toista lentoa, koska lentoyhtiö käsittelee niitä täysin erillisinä matkoina.

 

Sembo ei vastaa teknisistä syistä johtuvista ongelmista eikä hintavirheistä, joihin Sembo ei voi vaikuttaa ja pidättää oikeuden ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja ilmoittaa mahdollisista varaukseen liittyvistä muutoksista.


Palvelupaketti

Palvelupaketti on palvelumuoto, jonka tarjoamme asiakkaillemme. Matkustaja voi varata Palvelupaketin samalla kertaa lentolippujen varauksen kanssa. Palvelupaketti on mahdollista ostaa myös milloin tahansa ennen matkan alkua tai matkan aikana hintaan EUR per varaus.

Palvelupaketti sisältää seuraavaa:

Mahdolliset lentoyhtiön perimät kulut lisätään hintaan. Palvelupaketin hintaa ei palauteta jos matka peruutetaan tai vaikka lentoyhtiö ei pysty vahvistamaan toivetta.  

Jos lähtöösi on alle 3 päivää, pyydämme ottamaan yhteyttä sähköpostilla tai puhelimitse. Huomioi, että alle 72 tuntia ennen lähtöä esitettyjä toiveita ei useimmiten voida vahvistaa.

Matkustajan, jolla on vakava ruoka-allergia,  tulee ottaa yhteyttä suoraan lentoyhtiöön ja pyytää ohjeita suoraan lentoyhtiöltä.

Jos et ole varannut Palvelupakettia, pyydämme ystävällisesti etsimään tarvittavaa tietoa lentoyhtiön verkkosivuilta. Lisäkuluja saattaa tulla Sembolta tai toiselta toimittajalta.

 

Vastuu palvelujen toteuttamisesta

          

Kun Sembo välittää toisen yhtiön palveluita, on jälkimmäisenä mainittu yhtiö vastuussa palvelun toteutuksesta, samoin voimassa ovat kyseisen yhtiön kuljetus- ja matkaehdot. Semboa ei siksi voida pitää vastuullisena esimerkiksi aikataulujen muutoksista, peruutetuista lento- tai lauttavuoroista, matkatavaroista, konkurssista tai muista tapahtumista, jotka liittyvät palvelujen toteuttamiseen.  Mahdollisiin palvelun puutteisiin liittyvät vaatimukset tulee esittää suoraan palvelun toteuttajalle.

 

Maksaminen

Maksu varattaessa ellei muuta ilmoiteta.

Matkan voi maksaa Nordean ja Osuuspankin Internetpankissa tai Visa-, Master- ja Eurocard luottokorteilla.

Hintaan lisätään luottokorttimaksu 2%.

Sembo pidättää oikeuden olla hyväksymättä korttimaksua jos epäillään väärinkäytöstä tai petosta. Jos epäillään väärinkäytöstä, voidaan maksajalta vaatia henkilöllisyyden todistamista. 

Pidennetty Maksuaika
"Pidennetty Maksuaika" antaa sinulle mahdollisuuden maksaa matka silloin kun se sinulle paremmin sopii. Maksat varausmaksuna ainostaan 10% matkan hinnasta, kuitenkin vähintään 50 euroa sekä mahdollisista lisäpalveluista tulevat maksut. Varausmaksu tulee olla Sembolla viimeistään 7 päivän kuluessa varauksesta. Loppumaksu tulee olla Sembolla viimeistään::

Hotelli/vuokra-auto/lentokenttäkuljetus/pääsyliput viimeistään 15 päivää ennen lähtöä

Huoneisto/mökki/lomatalo viimeistään        35 päivää ennen lähtöä

Varaus ns. "Pay & Stay" erikoishintaan maksetaan kokonaan varauksen yhteydessä. Ei palautusta vaikka asiakas muuttaisi tai peruuttaisi varauksen.

Jos matkan alkuun on 45 päivää tai vähemmän (huoneisto/mökki), 40 päivää tai vähemmän (lomatalo), 25 päivää tai vähemmän (hotelli/vuokra-auto) tulee koko matkan hinta maksaa varauksen yhteydessä.  

Jos Sembo ei saa loppumaksua viimeistään eräpäivänä, on Sembolla oikeus pitää varausta peruutettuna ja pitää itsellään siihen asti maksettu summa peruutuskuluna. Jos maksu myöhästyy, perimme maksumuistutuksen lähettämisestä 5 euroa.

Lentoliput maksetaan kokonaan varauksen yhteydessä. Varaus on sitova kun lentoliput on maksettu eikä lentolipuissa ole muutos- tai peruutusoikeutta. Jos varaus sisältää eri tuotteita kuten esim. lento ja majoitus, noudatetaan sen tuotteen maksuehtoja, jonka mukaan maksut Sembolle tulee suorittaa aikaisemmin.

Lauttaliput "Economy", "Flexi" ja "Premium" tulee maksaa kokonaisuudessaan varauksen yhteydessä. 

 

Hinnat

Hinnat palveluistamme ja tuotteistamme esitellään kotisivullamme.

Hinnat voivat muuttua/päivittyä ajan kuluessa mutta se ei vaikuta jo hyväksyttyihin varauksiin.

Selvissä hintavirheissä Sembo varaa oikeuden korjata hinnan oikeaksi kotisivulla SEKÄ varauksissa, jotka on varattu virheellisellä hinnalla. Tällaisessa tapauksessa Sembo tarjoaa mahdollisuuden pitää varauksen korjatulla hinnalla, jos paikkatilanne antaa tähän mahdollisuuden, tai varauksen voi peruuttaa ilman kustannuksia. Sembo ei ole velvollinen tarjoamaan tuotetta tai palvelua, jossa on selvä hintavirhe, vaikka siitä olisi jo lähetetty varausvahvistus.

 

Peruutusturva

Matkustaja voi suojautua matkan peruutustilanteessa syntyviä kuluja vastaan ottamalla jonkin peruutusturvavaihtoehdoistamme.

 

Peruutusturvan voi ottaa ainoastaan matkan varaamisen yhteydessä eikä sitä voi poistaa sopimuksen syntymisen jälkeen.

 

Peruutusturva

Matkustaja, joka on ottanut Peruutusturvan, voi peruuttaa matkan 5%:n omavastuulla esittämällä asiaankuuluvan lääkärintodistuksen ennen matkan alkua. Peruutusturva kattaa peruutuksen akuutin sairauden, onnettomuuden tai kuolemantapauksen johdosta kun sairaus tai tapahtuma koskee matkustajaa itseään, matkustajan avio- tai avopuolisoa, lasta, vanhempaa, sisarusta tai toista matkustajaa, jonka kanssa matka on yhdessä varattu. Peruutus tulee tehdä sen jälkeen kun sitova sopimus on syntynyt mutta kuitenkin  ennen matkan. Peruutusturva ei kata komplikaatioita, jotka liittyvät raskauteen 30. raskausviikon jälkeen. Lääkärintodistus täytetään erilliselle lomakkeelle, jonka voi tulostaa tästä ja se tulee toimittaa täytettynä Sembolle viimeistään 14 päivän kuluessa peruutuksesta.  Tätä myöhemmin tulevia lääkärintodistuksia ei käsitellä. Peruutusturva koskee myös tilannetta, jossa matkustaja irtisanotaan työpaikastaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä sekä myös muita vastaavia vakavia tilanteita, jotka ovat luonteeltaan sellaisia, että matkustaja ei pysty toteuttamaan varattua matkaansa. Todistus tällaisesta syystä tulee toimittaa Sembolle viimeistään 14 päivän kuluessa matkan peruutuksesta. 

 

Peruutusturvan omavastuu on 5% matkan kokonaissummasta. Peruutusturvan hinta on 5% matkan kokonaishinnasta, kuitenkin vähintään 20 euroa ja jos varaus sisältää lennot, vähintään 20 euroa per henkilö. Peruutusturvan hintaa ja omavastuuta ei palauteta peruutustilanteessa. Matkan hintaa määriteltäessä Peruutusturvan hintaa ei lasketa matkan hintaan kuuluvaksi.

 

Peruutusturva PLUS 

 

Peruutusturva PLUS –turvan ottanut matkustaja voi ilman syytä ja ilman omavastuuta peruuttaa matkan viimeistään 48 tuntia ennen check-in ajankohtaa. Peruutusturva PLUS hintaa ei palauteta peruutustilanteessa.

 

Peruutusturva PLUS:an hinta on 7% matkan kokonaishinnasta, kuitenkin vähintään 30 euroa. Peruutusturvan hintaa ei palauteta peruutustilanteessa. Matkan hintaa määriteltäessä Peruutusturvan hintaa ei lasketa matkan hintaan kuuluvaksi.

 

Peruutusturva PLUS on tarjolla vain valituissa majoitusvaihtoehdoissa.

Seating Service - Varaa istuinpaikka

Toimitamme toivomukset lentoyhtiöön sen jälkeen kun varaus on maksettu. Lentoyhtiö saattaa lisäksi periä lisämaksuja.  

Emme voi etukäteen varata paikkoja joltain tietyltä riviltä, eikä riveiltä, joissa on enemmän jalkatilaa emmekä varauloskäytävien kohdalta. Lentoyhtiöllä on oikeus vaihtaa istumapaikkoja lentokoneessa ilmoittamatta siitä etukäteen meille tai matkustajille.

Istuinpaikkoja ei useimmiten voi varata liittymälennoille kun lentolipulla jatketaan toiseen maanosaan (esim. kotimaan lento tai liittymälento Eurooppaan). Emme voi taata, että lentoyhtiö vahvistaa toivotun istuinpaikan. Varaa istuinpaikka -maksua ei palauteta vaikka lentoyhtiö jostain syystä ei pystyisi toteuttamaan paikkatoivetta.

 

Matka-asiakirjat

Matka-asiakirjat lähetetään sähköpostilla. Jos matka-asiakirjat eivät ole tulleet perille viimeistään 7 päivää ennen lähtöä, matkustajan pitää ottaa välittömästi yhteyttä Semboon. Kaikki myyntihenkilökunnan puhelimitse lupaamat palvelut tulee näkyä matka-asiakirjoissa, jotta niihin voitaisiin vedota.

       

Lentolippua, jota ei käytetä menolennolla, ei voi käyttää enää paluulennolla.

Passi ja viisumi

Matkustajalla tulee olla voimassaoleva passi. Matkustaja vastaa itse vaadittavista seikoista, joita edellytetään kyseisen matkan tekemiseen kuten esim. viisumi, rokotus ja vakuutus.  Sembo ei vastaa kustannuksista, jotka aiheutuvat matkustajan puutteista näiden vaatimusten suhteen.

 

Vakuutus

Suosittelemme matkavakuutuksen ottamista. Sembon kautta voi hankkia Vakuutusyhtiö Solidin matkavakuutuksia. Matkavakuutuksen voi ostaa Sembolta matkan alkuun mennessä.

 

 

Peruutukset, muutokset ja lisäykset

Peruutuskulut kun peruutetaan huoneisto/lomatalo/mökki/hotelli Euroopan ulkopuolelta sekä Disneyland ®Resort Pariisista:

31 päivää tai enemmän

10% hinnasta

30-16 päivää

20% hinnasta

15-8 päivää

50% hinnasta

7 päivää tai vähemmän

100% hinnasta

 

Peruutuskulut hotellit Euroopassa (paitsi ei Disneyland ®Resort Paris) /sisäänpääsyliput:

4 päivää tai enemmän

10% hinnasta

3 päivää tai vähemmän

100% hinnasta

 

Erikoishintaiset varaukset eli "Ei palautusta" -merkityt varaukset maksetaan kokonaan varauksen yhteydessä eikä niistä saa palautuksia mahdollisen muutoksen tai peruutuksen yhteydessä.

 

Muutokset ja lisäykset huoneisto/lomatalo/mökki/hotelli/sisääänpääsyliput:

Muutoskulut esim. muutettaessa toiseen majoitukseen, toiseen ajankohtaan tai nimenmuutoksesta

20,-/muutos

Lennot

Peruutuskulut

 

Suoritetun maksun jälkeen

100% hinnasta

Lisäys ja muutokset

 

Edellyttäen, että lentoyhtiön säännöt sallivat muutoksen

alk. 50,- + lentoyhtiön kulut/lippu

 

Lentoliput ovat henkilökohtaisia. Matkustajan nimeä lentolipussa tai lennon päivämäärää ei pääsääntöisesti voi muuttaa. Lentolipun hintaa ei palauteta, jos lentolippu jää näistä syistä käyttämättä.                      

 

 

Stena Linen lautat

Peruutuskulut

 
   

Flexi/Premium/Kampanja

 

15 päivää tai enemmän

0% hinnasta

14-1 päivää

50% hinnasta

Lähtöpäivänä tai myöhemmin

100% hinnasta

 

Muutokset ja lisäykset

     

Säännöt muutettaessa

 

Flexi/Kampanja

Premium

Muutettaessa nimeä, osoitetta, puhelinnumeroa jne.

 

Ei kuluja.

Ei kuluja.

Muutettaessa reittiä tai ajankohtaa

 

Lasketaan uusi hinta. Ei muutoskulua.

Lasketaan uusi hinta. Ei muutoskulua.

Muutettaessa ajoneuvoa.

 

Ei kuluja.

Ei kuluja.

Lisäys varaukseen esim. hytti ilman, että muutetaan reittiä, päivää tai lähtöaikaa.

 

Lasketaan uusi hinta. Ei muutoskulua.

Lasketaan uusi hinta. Ei muutoskulua.

 

 

Scandlinesin lautat

Scandlines Helsingborg-Helsingör

 

Peruutus

Käytettyä tai osittain käytettyä lippua ei korvata, Peruutuskulu 10% tai vähintään 10 euroa.

Muutos

Hinnanerotus kalliimpaan lähtöön maksetaan muutoksen yhteydessä. Muutettaessa edullisempaan lähtöön palautetaan erotus vähennettynä muutoskuluilla 10% tai vähintään 10 euroa

Scandlines Helsingborg-Helsingör /Stora Bält

 

Peruutus

Käytettyä tai osittain käytettyä lippua ei korvata, Peruutuskulu 10% tai vähintään 10 euroa.

Muutos

Hinnanerotus kalliimpaan lähtöön maksetaan muutoksen yhteydessä. Muutettaessa edullisempaan lähtöön palautetaan erotus vähennettynä muutoskuluilla 10% tai vähintään 10 euroa

Yhdistelmälippu Scandlines Helsingborg via Rödby-Puttgarden/Gedser-Rostock

 

Peruutus

Jos peruutus vähintään 5 päivää ennen lähtöä palautetaan 100%. Jos peruutus 1-4 päivää ennen lähtöä palautetaan 50%. Täysin käyttämättömästä lipusta palautetaan 20 % (enintään 3 kuukautta suunnitellun lähdön jälkeen). Peruutuskuluna peritään lisäksi 10 euroa. Osittain käytetyistä lipuista ei saa hyvitystä.

Muutos

Hinnanerotus kalliimpaan lähtöön maksetaan muutoksen yhteydessä. Muutettaessa edullisempaan lähtöön palautetaan erotus vähennettynä muutoskuluilla 10% tai vähintään 10 euroa

 

Autonvuokraus

Peruutus- ja muutoskulut

 

Viimeistään 24 tuntia ennen auton noutoa

0% hinnasta

Alle 24 tuntia ennen auton noutoa

100% hinnasta

Muutos alle 24 tuntia ennen auton noutoa katsotaan peruutukseksi ja uudeksi varaukseksi.

 

Muutoksesta saattaa seurata hinnan muutos.

 

Sembon käsittelykulut 20,- per muutos/peruutus

 

 

Lentokenttäkuljetukset

Peruutus- ja muutoskulut

 

Europassa

 

Viimeistään 24 tuntia ennen varattua kuljetusaikaa

0% hinnasta

Alle 24 tuntia ennen varattua kuljetusaikaa

100% hinnasta

Europan ulkopuolella

 

Viimeistään 48 tuntia ennen varattua kuljetusaikaa

0% hinnasta

Alle 48 tuntia ennen varattua kuljetusaikaa

100% hinnasta

 


Muutokset ennen matkaa

Sembo ei ole vastuussa lento-  tai laivayhtiöiden aikataulu- tai muista muutoksista eikä peruutuksista. Matkustajan vastuulla on ennen matka itse tarkistaa mahdolliset aikataulumuutokset. Sembo ei myöskään ole vastuussa peruutuksista, jotka johtuvat ympäristökatastrofista, sotatoimista, lakosta tai muusta arvaamattomasta tapahtumasta.  Jos nämä vaikuttavat asiakkaaseen kaikki valitukset tulee osoittaa suoraan lentoyhtiölle. Noudatamme mahdollisuuksien mukaan asianomaisen lentoyhtiön käytäntöjä aikataulu muutosten ja peruutusten suhteen. Kaikista muutos- tai peruutus pyynnöistä peritään käsittelymaksu.

 

Sembo pidättää oikeuden tarjota samanlaisen tai paremman majoitusvaihtoehdon pakottavissa tilanteissa, joihin Sembolla ei ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa. Matkustajaa informoidaan tällaisissa tilanteissa heti kun se on mahdollista. Matkustajalla on oikeus purkaa sopimus, jos muutos olennaisesti heikentää alkuperäistä varausta. Matkustajan on tällöin kohtuullisessa ajassa ilmoitettava Sembolle sopimuksen purusta ja Sembon tulee mahdollisimman nopeasti palauttaa matkustajalle majoituksesta maksettu summa. Jos muutos heikentää alkuperäistä varausta, on matkustaja oikeutettu hinnanalennukseen.

 

Sembolla on oikeus muuttaa matkan hintaa kustannusten muutosta vastaavasti siinä tapauksessa, että kustannusten nousu johtuu kuljetuskustannusten, verojen tai tullien muutoksista. Matkan hintaa voidaan tällaisessa tapauksessa muuttaa myös sopimuksen syntymisen jälkeen.

 

Matkustajalla on oikeus purkaa sopimus sopimuksen syntymisen jälkeen siinä tapauksessa, että matkakohteessa tai välittömässä läheisyydessä tapahtuu katasrofi, sotatoimia, yleislakko tai muu vakava tapahtuma, joka olennaisesti vaikuttaa matkakohteen olosuhteisiin matkan suunniteltuna ajankohtana. Tällaisissa tilanteissa noudatetaan asiantuntevien viranomaisten kohteesta antamia matkustussuosituksia.

 

Vastuu matkan aikana

Matkustajan pitää noudattaa hotellin jne. paikallisia järjestyssääntöjä ja käyttäytyä niin, että muut matkustajat eivät häiriinny. Jos matkustaja merkittävästi rikkoo näitä sääntöjä, on Sembolla oikeus purkaa sopimus. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka syntyvät, jos matkustaja ei esimerkiksi noudata annettuja ohjeita ja sääntöjä.  

 

Virheet ja puutteet

Matkustajalla ei ole oikeutta vaatia korvausta virheestä, josta ei ole ilmoitettu Sembolle 72 tunnin kuluessa siitä kun virhe huomattiin. Matkustaja menettää oikeuden korvaukseen, jos hän lähtee hotellista ennenkuin on ilmoittanut virheestä Sembolle.

Korvaukset

Reklamaatiot ja mahdolliset korvausvaatimukset tulee lähettää Sembolle osoitteeseen Box 1324, Kungsgatan 6, S - 25 221, Helsingborg, Sverige tai sähköpostilla osoitteeseen sembo@sembo.fi viimeistään 60 päivää matkan päättymisen jälkeen. Tämän jälkeen saapuvia korvausvaatimuksia ei huomioida. Sembon ja matkustajan väliset mahdolliset erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan yhdessa sopimalla. Jos osapuolet eivät pääse yhteisymmärrykseen, asia voidaan antaa Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Välitetyissä palveluissa on palvelun tuottava matkayhtiö vastuussa palvelun toteuttamisesta ja mahdolliset palvelun puutteisiin liittyvät vaatimukset tulee osoittaa palvelun toteuttajalle.

 

Matkanjärjestäjän vakuudet

Stena Line Travel Group on asettanut kuluttajien turvaksi matkanjärjestäjän vakuudet Ruotsin viranomaisille (Kammarkollegiet). Lisätietoja vakuuksista (resegaranti) löytyy Kammarkollegietin kotisivuilta, www.kammarkolegiet.se. Matkustaja, joka ostaa pelkästään majoituksen tai pelkän kuljetuksen, ei kuulu tässä mainitun matkanjärjestäjän vakuuden piiriin.

Muuta         

Paikallinen lentokenttävero ja –maksu voidaan periä lentokentällä. Se peritään paikallisessa valuutassa ja tieto tällaisesta maksusta voi tulla lyhyellä varoitusajalla. Maksun perivät kunkin maan lentoviranomaiset. Sembo ei voi vaikuttaa näihin maksuihin eikö korvaa näin mahdollisesti syntyviä kustannuksia.                            . Lennon välilaskusta voi syntyä kustannuksia lentokenttäkuljetuksista ja majoituksesta. Sembo ei vastaa näistä kustannuksista eikä niistä lisäkustannuksista, joita mahdollisesti aiheutuu muuttuneista lentoaikatauluista.           
Matkustajan vastuulla on itse selvittää, millaisia sääntöjä hänen käyttämänsä lentoyhtiö noudattaa matkatavaroita koskien. Tieto mahdollisista ylimääräisistä matkatavaroista (määrä ja paino) tulee ilmoittaa varauksen yhteydessä ja ylimääräiset matkatavarat vahvistetaan erikseen jos niille on tilaa. Lentoyhtiö perii useimmiten ylimääräisistä matkatavaroista lisämaksun, joka maksetaan lähtöselvityksessä.
Sembo ei vastaa kadonneista tai vahingoittuneista matkatavaroista. Matkustajan pitää tehdä vahinkoilmoitus (PIR = Property Irregularity Report)  kadonneesta tai vaurioituneesta matkatavarasta jo lentokentällä.                        Ilman huoltajaa matkustavalta alle 18 vuotiaalta vaaditaan huoltajan allekirjoittama kirjallinen suostumus. Joissain tapauksissa ikäraja voi olla korkeampi.  Matkustajan vastuulla on tarkistaa tämä varauksen yhteydessä.
Ympäristömaksuja ja paikallisia veroja saatetaan periä tietyissä kohteissa. Paikalliset viranomaiset määräävät naistä veroista ja maksuista ja matkustaja maksaa ne itse suoraan hotellin vastaanottoon tai avaintoimistoon.
Sembo ei ole vastuussa, jos teitä, kauppoja, ravintoloita, uima-altaita, hissejä tai vastaavia on suljettuna poikkeavasti sen jälkeen kun tiedot näiden aukioloista on kerätty eikä Sembo ole voinut vaikuttaa asiaan.
Sembo ei voi taata, että majoitus sopii allergikoille tai muille herkille henkilöille, emme myöskään voi taata, että majotus sopii liikuntaesteisille.

Varaamme oikeuden muuttaa hintoja valuuttakurssien muuttuessa. Emme vastaa mahdollisista paino- tai julkaisuvirheistä.

Resort Fee & Club Card. Osa hotelleista/ huoneistohotelleista edellyttää "Resort Fee" tai "Club Card" -maksua. Nämä ovat pakollisia maksuja, jotka tulee maksaa paikan päällä kohteessa. Maksu antaa oikeuden käyttää erilaisia palveluja, kuten esim. aurinkotuoleja, pyyhkeitä, rantapalveluita, kuntosalia, pysäköintiä, liityntäbussia, ja/tai muita palveluita. Resort Fee on varsin yleinen USA:ssa, Mexikossa ja Karibialla. Club Card on yleinen Europassa, esim.  Italiassa. Koska maksut vaihtelevat vuodenaikojen mukaan (korkeasesonki/matalasesonki) ja koska ne voivat joskus sisältyä matkan hintaan, Sembolla ei ole mahdollisuutta eritellä mitä maksuun missäkin yksittäisessä hotellissa sisältyy. Maksu voi vaihdella 5-60 $/€/yö ja se lasketaan hotellista riippuen per henkilö tai per huone.

Osa hotelliteksteistä on kopioitu suoraan yhteistyökumppaneiden tiedostoista. Näitä tekstejä ei ole tarkastettu yhtä perusteellisesti kuin "Tarkkaan valitut" -merkinnällä esiteltyjen majoitusten tekstejä. Sembo varaa oikeuden ilmeisiin virheisiin näissä teksteissä eikä Semboa voida pitää vastuullisena näiden tekstien sisällöstä. Yhteistyökumppaneiden tiedostojen tekstejä päivitetään jatkuvasti ja siksi ne voivat muuttua ajan kuluessa. 

 

Yksityisyyden suoja

Voidaksemme käsitellä ja suojata henkilötietoja oikein, noudatamme Ruotsin henkilötietolakia (personuppgiftslagen, PuL) ja sen periaatteita.
Varatessasi matkaa Sembon internetsivuilta, sinua pyydetään antamaan henkilötietoja. Näin kerättäviä tietoja ovat tavallisesti nimi, kotiosoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja joskus myös henkilötunnus.
Näin kerättäviä tietoja käytetään seuraaviin tarkoituksiin: Että voisimme tarjota varman ja helposti käytettävän internetsivuston. Että voisimme olla yhteydessä asiakkaisiimme sähköpostilla tai postitse.
Jotta voisimme tarjota toimivan ja helposti käytettävän internetsivuston, käytämme evästeitä (cookie). Tällainen eväste on pieni määrä tietoa, jonka internetpalvelin lähettää internetselaimellesi vierailemaltasi nettisivulta ja joka jää tietokoneesi muistiin. Jos et hyväksy, että Sembo lähettää evästeitä tietokoneellesi, pyydämme, että suljet evästeet internetselaimeltasi. Se tehdään tietoturvaasetuksista. Huomioi, että evästeiden estämisestä seuraa, että varausta ei voida tehdä oikein. Siinä tapauksessa suosittelemme varauksen tekemistä puhelimitse numerosta 09 4255 0490.
Nettisivustomme sisältävät linkkejä myös muille internetsivuille. Emme ota vastuuta siitä,  miten näillä muilla sivustoilla henkilötietoja kästellään mutta suosittelemme, että asiakas itse tutkii kunkin sivuston periaatteet käsitellä henkilökohtaisia tietoja.
Jos sinulla on kysymyksiä liittyen henkilötietojen käsittelyyn, voit lähettää meille sähköpostia osoitteeseen sembo@sembo.fi tai postitse Sembo, Kungsgatan 6, S - 25 221 Helsingborg, Sverige. Sinulla on oikeus (kerran vuodessa) tiedustella mitä tietoja Sembolla on sinusta.  Sinulla on koska tahansa mahdollisuus ottaa Semboon yhteyttä jos haluat korjata, poistaa tai muuttaa meillä olevia henkilökohtaisia tietojasi. Silloin tarvitsemme henkilötunnuksesi tunnistusta varten. Jokaisen sähköpostilla lähetettävän Uutiskirjeemme lopussa on linkki, josta klikkaamalla voi lopettaa sähköpostilähetykset.
Sembo ei myy henkilökohtaisia tietojasi eteenpäin muille yrityksille. Sensijaan voimme joissain tapauksissa jakaa tietoa yhdessä alihankkijoiden ja yhteistyökumppaniemme kanssa matkoihin liittyen.
Henkilötietojen suoja on Sembolle erittäin tärkeää ja huolehdimme tarkasti, että henkilötietoja käsitellään asianmukaisesti.
Sembo voi tulevaisuudessa päivittää tai muuttaa näitä periaatteita. Siksi suosittelemme, että palaavat asiakkaat tutustuvat uudelleen näihin periaatteisiimme mahdollisten muutosten varalta, ennenkuin uudelleen luovuttavat henkilökohtaisia tietoja.

 

Jotkin lentoyhtiöt edellyttävät passitietojen lisäämistä varaukselle ja lähtöselvityksen viimeistelemistä ennen lähtöä. Suosittelemme, että tarkistat suoraan lentoyhtiön sivuilta, että olet ilmoittanut kaikki tarvittavat tiedot ennen lentokentälle saapumista. Jos tarvittavat tiedot puuttuvat tai et ole tehnyt edellytettyjä toimenpiteitä, lentoyhtiö saattaa periä tästä syystä ylimääräisen maksun (Mitään lentokentällä perittyjä maksuja ei korvata).

 

Alaikäiset ilman mukana seuraavaa aikuista

Emme välitä lippuvarauksia alaikäisille, jotka matkustavat ilman mukana seuraavaa aikuista. Alle 18-vuotiaiden lasten tulee varata ja matkustaa aikuisen seurassa. Tiettyjen maiden ja lentoyhtiöiden käytäntönä on kieltäytyä päästämästä alle 18-vuotiasta lasta maahan ilman mukana seuraavaa huoltajaa. Huomioithan, että tietyt lentoyhtiöt vaativat, että alle 18-vuotiaiden lastem tulee voida näyttää syntymätodistuksensa matkan yhteydessä.

 

 

 

Updated 2017.07.19 MK