Sembo on osa Stena Line Travel Group AB:tä ja sen kotipaikka on Helsingborgissa Ruotsissa. Sembo vastaa sen kautta varatuista majoituksista kun taas Stena Line Scandinavia AB ja HH Ferries Helsingborg AB vastaavat lauttamatkoista. Sembo välittää myös muita kuljetuspalveluita kuten lentolippuja, vuokra-autoja ja lentokenttäkuljetuksia. Maksut sekä majoituksista että kuljetuksista suoritetaan Sembolle.
Jos muuta ei sovita, matkustaja valitsee itse tuotteet tai palvelut tai niiden yhdistelmän siitä valikoimasta, joka löytyy kotisivuilta. Majoitusvarauksiin ja kuljetusvarauksiin noudatetaan eri ehtoja.
Jos sopimus koskee valmismatkaa, noudatetaan Yleisiä valmismatkaehtoja.
Sembo on asettanut kuluttajien turvaksi matkanjärjestäjän vakuudet Ruotsin viranomaisille (Kammarkollegiet).
Sembo palvelee vapaa-ajan matkailijoita.
Sopimus astuu voimaan ja sitoo kumpaakin osapuolta kun Sembo on kirjallisesti vahvistanut varauksen ja asiakas on maksanut käsirahan. Jos käsirahaa ei ole maksettu viimeistään eräpäivänä, katsotaan varaus peruutetuksi.
Matkan varaajan vastuulla on antaa oikeat yhteystiedot varaukselle, jotta Sembo voi lähettää hänelle tärkeitä tietoja varaukseen liittyen. Mahdolliset varaukseen liittyvät muutokset ilmoitetaan sähköpostilla. Sembo ei ole vastuussa, jos matkan varaaja ei saa tärkeitä matkaan liittyviä tietoja virheellisten tai puuttuvien yhteystietojen vuoksi. Matkan varaaja on myös vastuussa, että varaus maksetaan eräpäivään mennessä.
Hotellipalveluiden toimittajan ehdot
Varaukseesi sisältyy erityisehtoja hotellipalveluiden toimittajalta. Ne sisältyvät sopimukseen ja löytyvät kohdasta “Hotellipalveluiden toimittajan ehdot"
Vuokra-autopalveluiden toimittajan ehdot
Varaukseesi sisältyy erityisehtoja Vuokra-autopalveluiden toimittajalta. Ne sisältyvät sopimukseen ja löytyvät kohdasta “Vuokra-autopalveluiden toimittajan ehdot"
Varattaessa yhteistyökumppanimme Kiwin tuotteita, noudatetaan Kiwin paikallisia ehtoja.
https://www.kiwi.com/fi/pages/content/legal.
Sinulle tarjottu matkapalvelujen yhdistelmä on direktiivissä (EU) 2015/2302 tarkoitettu matkapaketti. Näin ollen sinuun sovelletaan kaikkia matkapaketteja koskevia EU-oikeuksia. Yritys Sembo on / yritykset Sembo ovat täysin vastuussa koko matkapaketin asianmukaisesta toteuttamisesta. Lisäksi yritys Sembo on hankkinut / yritykset Sembo ovat hankkineet lainsäädännössä edellytetyn suojan palauttaakseen maksusi ja, jos kuljetus sisältyy matkapakettiin, turvatakseen paluukuljetuksesi siltä varalta, että yrityksestä/yrityksistä tulee maksukyvytön/maksukyvyttömiä. Valmismatkojen yleiset sopimusehdot
Puhelinvarauksista peritään palvelumaksu.
Sembo vahvistaa varauksen sähköpostilla.
Matkustajan vastuulla on tarkistaa, että vahvistus on varauksen mukainen. Varattaesssa lentolippuja matkustajan vastuulla on tarkistaa, että kaikki lipuissa olevat nimet ja tiedot ovat samat kuin matkustajien passeissa.
Lentovarauksissa, joissa meno- ja paluumatka koostuvat kahdesta yhdensuuntaisesta lentolipusta, käsitellään kumpaakin lentolippua riippumatta toisesta. Varausprosessin aikana ja omalla varaussivullasi ilmenee, jos varaus koostuu kahdesta yhdensuuntaisesta lentolipusta. Jos toiseen yhdensuuntaiseen lentoon tulee aikataulunmuutos, lennon myöhästyminen tai lennon peruutus, se ei oikeuta matkustajaa muuttamaan tai peruuttamaan toista lentoa, koska lentoyhtiö käsittelee niitä täysin erillisinä matkoina.
Sembo ei vastaa teknisistä syistä johtuvista ongelmista eikä hintavirheistä, joihin Sembo ei voi vaikuttaa ja pidättää oikeuden ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja ilmoittaa mahdollisista varaukseen liittyvistä muutoksista.
Palvelupaketti on palvelumuoto, jonka tarjoamme asiakkaillemme. Matkustaja voi varata Palvelupaketin samalla kertaa lentolippujen varauksen kanssa. Palvelupaketti on mahdollista ostaa myös milloin tahansa ennen matkan alkua tai matkan aikana hintaan EUR per varaus.
Palvelupaketti sisältää seuraavaa:
Mahdolliset lentoyhtiön perimät kulut lisätään hintaan. Palvelupaketin hintaa ei palauteta jos matka peruutetaan tai vaikka lentoyhtiö ei pysty vahvistamaan toivetta.
Jos lähtöösi on alle 3 päivää, pyydämme ottamaan yhteyttä sähköpostilla tai puhelimitse. Huomioi, että alle 72 tuntia ennen lähtöä esitettyjä toiveita ei useimmiten voida vahvistaa.
Matkustajan, jolla on vakava ruoka-allergia, tulee ottaa yhteyttä suoraan lentoyhtiöön ja pyytää ohjeita suoraan lentoyhtiöltä.
Jos et ole varannut Palvelupakettia, pyydämme ystävällisesti etsimään tarvittavaa tietoa lentoyhtiön verkkosivuilta. Lisäkuluja saattaa tulla Sembolta tai toiselta toimittajalta.
Kun Sembo välittää toisen yhtiön palveluita, on jälkimmäisenä mainittu yhtiö vastuussa palvelun toteutuksesta, samoin voimassa ovat kyseisen yhtiön kuljetus- ja matkaehdot. Semboa ei siksi voida pitää vastuullisena esimerkiksi aikataulujen muutoksista, peruutetuista lento- tai lauttavuoroista, matkatavaroista, konkurssista tai muista tapahtumista, jotka liittyvät palvelujen toteuttamiseen. Mahdollisiin palvelun puutteisiin liittyvät vaatimukset tulee esittää suoraan palvelun toteuttajalle.
Maksu varattaessa ellei muuta ilmoiteta.
Matkan voi maksaa Nordean ja Osuuspankin Internetpankissa tai Visa-, Master- ja Eurocard luottokorteilla.
Hintaan lisätään luottokorttimaksu 2%.
Sembo pidättää oikeuden olla hyväksymättä korttimaksua jos epäillään väärinkäytöstä tai petosta. Jos epäillään väärinkäytöstä, voidaan maksajalta vaatia henkilöllisyyden todistamista.
Pidennetty Maksuaika
"Pidennetty Maksuaika" antaa sinulle mahdollisuuden maksaa matka silloin kun se sinulle paremmin sopii. Maksat varausmaksuna ainostaan 10% matkan hinnasta, kuitenkin vähintään 50 euroa sekä mahdollisista lisäpalveluista tulevat maksut. Varausmaksu tulee olla Sembolla viimeistään 7 päivän kuluessa varauksesta. Loppumaksu tulee olla Sembolla viimeistään::
Hotelli/vuokra-auto/lentokenttäkuljetus/pääsyliput viimeistään 15 päivää ennen lähtöä
Huoneisto/mökki/lomatalo viimeistään 35 päivää ennen lähtöä
Varaus ns. "Pay & Stay" erikoishintaan maksetaan kokonaan varauksen yhteydessä. Ei palautusta vaikka asiakas muuttaisi tai peruuttaisi varauksen.
Jos matkan alkuun on 45 päivää tai vähemmän (huoneisto/mökki), 40 päivää tai vähemmän (lomatalo), 25 päivää tai vähemmän (hotelli/vuokra-auto) tulee koko matkan hinta maksaa varauksen yhteydessä.
Jos Sembo ei saa loppumaksua viimeistään eräpäivänä, on Sembolla oikeus pitää varausta peruutettuna ja pitää itsellään siihen asti maksettu summa peruutuskuluna. Jos maksu myöhästyy, perimme maksumuistutuksen lähettämisestä 5 euroa.
Lentoliput maksetaan kokonaan varauksen yhteydessä. Varaus on sitova kun lentoliput on maksettu eikä lentolipuissa ole muutos- tai peruutusoikeutta. Jos varaus sisältää eri tuotteita kuten esim. lento ja majoitus, noudatetaan sen tuotteen maksuehtoja, jonka mukaan maksut Sembolle tulee suorittaa aikaisemmin.
Lauttaliput "Economy", "Flexi" ja "Premium" tulee maksaa kokonaisuudessaan varauksen yhteydessä.
Hinnat palveluistamme ja tuotteistamme esitellään kotisivullamme.
Hinnat voivat muuttua/päivittyä ajan kuluessa mutta se ei vaikuta jo hyväksyttyihin varauksiin.
Selvissä hintavirheissä Sembo varaa oikeuden korjata hinnan oikeaksi kotisivulla SEKÄ varauksissa, jotka on varattu virheellisellä hinnalla. Tällaisessa tapauksessa Sembo tarjoaa mahdollisuuden pitää varauksen korjatulla hinnalla, jos paikkatilanne antaa tähän mahdollisuuden, tai varauksen voi peruuttaa ilman kustannuksia. Sembo ei ole velvollinen tarjoamaan tuotetta tai palvelua, jossa on selvä hintavirhe, vaikka siitä olisi jo lähetetty varausvahvistus.
Matkustaja voi suojautua matkan peruutustilanteessa syntyviä kuluja vastaan ottamalla jonkin peruutusturvavaihtoehdoistamme.
Peruutusturvan voi ottaa ainoastaan matkan varaamisen yhteydessä eikä sitä voi poistaa sopimuksen syntymisen jälkeen.
Peruutusturva
Matkustaja, joka on ottanut Peruutusturvan, voi peruuttaa matkan 5%:n omavastuulla esittämällä asiaankuuluvan lääkärintodistuksen ennen matkan alkua. Peruutusturva kattaa peruutuksen akuutin sairauden, onnettomuuden tai kuolemantapauksen johdosta kun sairaus tai tapahtuma koskee matkustajaa itseään, matkustajan avio- tai avopuolisoa, lasta, vanhempaa, sisarusta tai toista matkustajaa, jonka kanssa matka on yhdessä varattu. Peruutus tulee tehdä sen jälkeen kun sitova sopimus on syntynyt mutta kuitenkin ennen matkan. Peruutusturva ei kata komplikaatioita, jotka liittyvät raskauteen 30. raskausviikon jälkeen. Lääkärintodistus täytetään erilliselle lomakkeelle, jonka voi tulostaa tästä ja se tulee toimittaa täytettynä Sembolle viimeistään 14 päivän kuluessa peruutuksesta. Tätä myöhemmin tulevia lääkärintodistuksia ei käsitellä. Peruutusturva koskee myös tilannetta, jossa matkustaja irtisanotaan työpaikastaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä sekä myös muita vastaavia vakavia tilanteita, jotka ovat luonteeltaan sellaisia, että matkustaja ei pysty toteuttamaan varattua matkaansa. Todistus tällaisesta syystä tulee toimittaa Sembolle viimeistään 14 päivän kuluessa matkan peruutuksesta.
Peruutusturvan omavastuu on 5% matkan kokonaissummasta. Peruutusturvan hinta on 5% matkan kokonaishinnasta, kuitenkin vähintään 20 euroa ja jos varaus sisältää lennot, vähintään 20 euroa per henkilö. Peruutusturvan hintaa ja omavastuuta ei palauteta peruutustilanteessa. Matkan hintaa määriteltäessä Peruutusturvan hintaa ei lasketa matkan hintaan kuuluvaksi.
Peruutusturva PLUS
Peruutusturva PLUS –turvan ottanut matkustaja voi ilman syytä ja ilman omavastuuta peruuttaa matkan viimeistään 48 tuntia ennen check-in ajankohtaa. Peruutusturva PLUS hintaa ei palauteta peruutustilanteessa.
Peruutusturva PLUS:an hinta on 7% matkan kokonaishinnasta, kuitenkin vähintään 30 euroa. Peruutusturvan hintaa ei palauteta peruutustilanteessa. Matkan hintaa määriteltäessä Peruutusturvan hintaa ei lasketa matkan hintaan kuuluvaksi.
Peruutusturva PLUS on tarjolla vain valituissa majoitusvaihtoehdoissa.
Toimitamme toivomukset lentoyhtiöön sen jälkeen kun varaus on maksettu. Lentoyhtiö saattaa lisäksi periä lisämaksuja.
Emme voi etukäteen varata paikkoja joltain tietyltä riviltä, eikä riveiltä, joissa on enemmän jalkatilaa emmekä varauloskäytävien kohdalta. Lentoyhtiöllä on oikeus vaihtaa istumapaikkoja lentokoneessa ilmoittamatta siitä etukäteen meille tai matkustajille.
Istuinpaikkoja ei useimmiten voi varata liittymälennoille kun lentolipulla jatketaan toiseen maanosaan (esim. kotimaan lento tai liittymälento Eurooppaan). Emme voi taata, että lentoyhtiö vahvistaa toivotun istuinpaikan. Varaa istuinpaikka -maksua ei palauteta vaikka lentoyhtiö jostain syystä ei pystyisi toteuttamaan paikkatoivetta.
Matka-asiakirjat lähetetään sähköpostilla. Jos matka-asiakirjat eivät ole tulleet perille viimeistään 7 päivää ennen lähtöä, matkustajan pitää ottaa välittömästi yhteyttä Semboon. Kaikki myyntihenkilökunnan puhelimitse lupaamat palvelut tulee näkyä matka-asiakirjoissa, jotta niihin voitaisiin vedota.
Lentolippua, jota ei käytetä menolennolla, ei voi käyttää enää paluulennolla.
Matkustajalla tulee olla voimassaoleva passi. Matkustaja vastaa itse vaadittavista seikoista, joita edellytetään kyseisen matkan tekemiseen kuten esim. viisumi, rokotus ja vakuutus. Sembo ei vastaa kustannuksista, jotka aiheutuvat matkustajan puutteista näiden vaatimusten suhteen.
Suosittelemme matkavakuutuksen ottamista. Sembon kautta voi hankkia Vakuutusyhtiö Solidin matkavakuutuksia. Matkavakuutuksen voi ostaa Sembolta matkan alkuun mennessä.
Peruutus tulee tehdä puhelimitse 09 – 4255 0490 Sembon aukioloaikoina, katsoaukioloajat tästä.
Sembo vahvistaa peruutuksen sähköpostilla.
Jos varaus sisältää useita eri tuotteita, sovelletaan kunkin tuotteen osalta siihen liittyviä peruutusehtoja. Kun varaus sisältää majoituksen ja laivakuljetuksen ja pelkästään majoitusvaraus perutaan, on varustamolla oikeus periä laivakuljetuksesta normaalihinta.
Huomioi, että palautuksia allaolevien ehtojen mukaan maksetaan vain jos varaus on peruttu sääntöjen mukaan. Käyttämättömät liput, joita ei ole peruttu sääntöjen mukaan, eivät oikeuta palautuksiin.
Peruutuskulut (lähtöpäivä mukaanlukien) määräytyvät peruutusajankohdan mukaan seuraavasti:
|
31 päivää tai enemmän |
10% hinnasta |
|
30-16 päivää |
20% hinnasta |
|
15-8 päivää |
50% hinnasta |
|
7 päivää tai vähemmän |
100% hinnasta |
|
4 päivää tai enemmän |
10% hinnasta |
|
3 päivää tai vähemmän |
100% hinnasta |
Erikoishintaiset varaukset eli "Ei palautusta" -merkityt varaukset maksetaan kokonaan varauksen yhteydessä eikä niistä saa palautuksia mahdollisen muutoksen tai peruutuksen yhteydessä.
|
Muutoskulut esim. muutettaessa toiseen majoitukseen, toiseen ajankohtaan tai nimenmuutoksesta |
20,-/muutos |
Muutoskulut toiseen ajankohtaan tai toiseen majoitukseen koskee muutoksia, jotka tehdään aikaisemmin kuin 31 päivää ennen matkan alkua huoneistoon/lomataloon/mökkiin/hotelliin Euroopan ulkopuolella sekä Disneyland ®Resort Pariissa.
Muutokset hotelliin Euroopassa (paitsi Disneyland ®Resort Paris) /sisäänpääsyliput tulee tehdä viimeistään 4 päivää ennen lähtöä. Tämän jälkeen muutos katsotaan peruutukseksi ja uudeksi varukseksi ja hinta saattaa muuttua.
Varausta voi muuttaa tai sen voi peruuttaa ilman kuluja 7 päivän sisällä varauspäivästä (ei koske lentoja), edellyttäen että lähtöön on aikaa yli 40 päivää. Myös ennakkomaksu palautetaan, jos asiakas on jo ehtinyt maksaa sen. .
|
Peruutuskulut |
|
|
Suoritetun maksun jälkeen |
100% hinnasta |
|
Lisäys ja muutokset |
|
|
Edellyttäen, että lentoyhtiön säännöt sallivat muutoksen |
alk. 50,- + lentoyhtiön kulut/lippu |
Lentoliput ovat henkilökohtaisia. Matkustajan nimeä lentolipussa tai lennon päivämäärää ei pääsääntöisesti voi muuttaa. Lentolipun hintaa ei palauteta, jos lentolippu jää näistä syistä käyttämättä.
|
Peruutuskulut |
|
|
Flexi/Premium/Kampanja |
|
|
15 päivää tai enemmän |
0% hinnasta |
|
14-1 päivää |
50% hinnasta |
|
Lähtöpäivänä tai myöhemmin |
100% hinnasta |
|
Muutokset ja lisäykset |
|||
|
Säännöt muutettaessa |
Flexi/Kampanja |
Premium |
|
|
Muutettaessa nimeä, osoitetta, puhelinnumeroa jne. |
Ei kuluja. |
Ei kuluja. |
|
|
Muutettaessa reittiä tai ajankohtaa |
Lasketaan uusi hinta. Ei muutoskulua. |
Lasketaan uusi hinta. Ei muutoskulua. |
|
|
Muutettaessa ajoneuvoa. |
Ei kuluja. |
Ei kuluja. |
|
|
Lisäys varaukseen esim. hytti ilman, että muutetaan reittiä, päivää tai lähtöaikaa. |
Lasketaan uusi hinta. Ei muutoskulua. |
Lasketaan uusi hinta. Ei muutoskulua. |
Muutoskulut edellämainitun mukaan peritään per suunta ja muutos.
Jos muutos tehdään puhelimitse peritään 10,-/muutos.
Muutokset kotisivujen kautta voi tehdä ilman kuluja viimeistään 2 tuntia ennen lähtöaikaa, ei koske Economy luokan lippuja.
Muutettaessa lähtöaikaa/lähtöpäivää saattaa hinta muuttua.
|
Scandlines Helsingborg-Helsingör |
|
|
Peruutus |
Käytettyä tai osittain käytettyä lippua ei korvata, Peruutuskulu 10% tai vähintään 10 euroa. |
|
Muutos |
Hinnanerotus kalliimpaan lähtöön maksetaan muutoksen yhteydessä. Muutettaessa edullisempaan lähtöön palautetaan erotus vähennettynä muutoskuluilla 10% tai vähintään 10 euroa |
|
Scandlines Helsingborg-Helsingör /Stora Bält |
|
|
Peruutus |
Käytettyä tai osittain käytettyä lippua ei korvata, Peruutuskulu 10% tai vähintään 10 euroa. |
|
Muutos |
Hinnanerotus kalliimpaan lähtöön maksetaan muutoksen yhteydessä. Muutettaessa edullisempaan lähtöön palautetaan erotus vähennettynä muutoskuluilla 10% tai vähintään 10 euroa |
|
Yhdistelmälippu Scandlines Helsingborg via Rödby-Puttgarden/Gedser-Rostock |
|
|
Peruutus |
Jos peruutus vähintään 5 päivää ennen lähtöä palautetaan 100%. Jos peruutus 1-4 päivää ennen lähtöä palautetaan 50%. Täysin käyttämättömästä lipusta palautetaan 20 % (enintään 3 kuukautta suunnitellun lähdön jälkeen). Peruutuskuluna peritään lisäksi 10 euroa. Osittain käytetyistä lipuista ei saa hyvitystä. |
|
Muutos |
Hinnanerotus kalliimpaan lähtöön maksetaan muutoksen yhteydessä. Muutettaessa edullisempaan lähtöön palautetaan erotus vähennettynä muutoskuluilla 10% tai vähintään 10 euroa |
|
Peruutus- ja muutoskulut |
|
|
Viimeistään 24 tuntia ennen auton noutoa |
0% hinnasta |
|
Alle 24 tuntia ennen auton noutoa |
100% hinnasta |
|
Muutos alle 24 tuntia ennen auton noutoa katsotaan peruutukseksi ja uudeksi varaukseksi. |
|
|
Muutoksesta saattaa seurata hinnan muutos. |
|
|
Sembon käsittelykulut 20,- per muutos/peruutus |
Lapsi/vauva lasketaan 1 henkilöksi kaikissa lentokenttäkuljetusvarauksissa. Vauvan kanssa matkustettaessa suosittelemme ottamaan mukaan vauvan oman lastenistuimen.
Matkatavarat lasketaan samoin rajoituksin kuin reittilentoyhtiöillä: Yksi matkalaukku ja yksi käsimatkatavara per henkilö. Kaikki erikoismatkatavarat kuten polkupyörä, golfbägi jne. pitää varata etukäteen ja niistä peritään lisämaksu.
Vahvistuksessa ilmenevä matkustajamäärä on se matkustajamäärä, joka on varattu ja maksettu. Lentokenttäkuljetuksen voucher PITÄÄ ottaa mukaan matkalle. Voucher lähetetään erikseen varauksessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.
|
Peruutus- ja muutoskulut |
|
|
Europassa |
|
|
Viimeistään 24 tuntia ennen varattua kuljetusaikaa |
0% hinnasta |
|
Alle 24 tuntia ennen varattua kuljetusaikaa |
100% hinnasta |
|
Europan ulkopuolella |
|
|
Viimeistään 48 tuntia ennen varattua kuljetusaikaa |
0% hinnasta |
|
Alle 48 tuntia ennen varattua kuljetusaikaa |
100% hinnasta |
Muutoksia alle 24 tuntia (Euroopassa) / 48 tuntia (Euroopan ulkopuolella) ennen kuljetuksen alkua noutoa pidetään alkuperäisen varauksen peruutuksena ja uutena varauksena.
Muutokset saattavat tarkoittaa myös hinnan muutosta.
Sembo perii käsittelykuluina 20,- per muutos/peruutus.
Sembo ei ole vastuussa lento- tai laivayhtiöiden aikataulu- tai muista muutoksista eikä peruutuksista. Matkustajan vastuulla on ennen matka itse tarkistaa mahdolliset aikataulumuutokset. Sembo ei myöskään ole vastuussa peruutuksista, jotka johtuvat ympäristökatastrofista, sotatoimista, lakosta tai muusta arvaamattomasta tapahtumasta. Jos nämä vaikuttavat asiakkaaseen kaikki valitukset tulee osoittaa suoraan lentoyhtiölle. Noudatamme mahdollisuuksien mukaan asianomaisen lentoyhtiön käytäntöjä aikataulu muutosten ja peruutusten suhteen. Kaikista muutos- tai peruutus pyynnöistä peritään käsittelymaksu.
Sembo pidättää oikeuden tarjota samanlaisen tai paremman majoitusvaihtoehdon pakottavissa tilanteissa, joihin Sembolla ei ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa. Matkustajaa informoidaan tällaisissa tilanteissa heti kun se on mahdollista. Matkustajalla on oikeus purkaa sopimus, jos muutos olennaisesti heikentää alkuperäistä varausta. Matkustajan on tällöin kohtuullisessa ajassa ilmoitettava Sembolle sopimuksen purusta ja Sembon tulee mahdollisimman nopeasti palauttaa matkustajalle majoituksesta maksettu summa. Jos muutos heikentää alkuperäistä varausta, on matkustaja oikeutettu hinnanalennukseen.
Sembolla on oikeus muuttaa matkan hintaa kustannusten muutosta vastaavasti siinä tapauksessa, että kustannusten nousu johtuu kuljetuskustannusten, verojen tai tullien muutoksista. Matkan hintaa voidaan tällaisessa tapauksessa muuttaa myös sopimuksen syntymisen jälkeen.
Matkustajalla on oikeus purkaa sopimus sopimuksen syntymisen jälkeen siinä tapauksessa, että matkakohteessa tai välittömässä läheisyydessä tapahtuu katasrofi, sotatoimia, yleislakko tai muu vakava tapahtuma, joka olennaisesti vaikuttaa matkakohteen olosuhteisiin matkan suunniteltuna ajankohtana. Tällaisissa tilanteissa noudatetaan asiantuntevien viranomaisten kohteesta antamia matkustussuosituksia.
Matkustajan pitää noudattaa hotellin jne. paikallisia järjestyssääntöjä ja käyttäytyä niin, että muut matkustajat eivät häiriinny. Jos matkustaja merkittävästi rikkoo näitä sääntöjä, on Sembolla oikeus purkaa sopimus. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka syntyvät, jos matkustaja ei esimerkiksi noudata annettuja ohjeita ja sääntöjä.
Matkustajalla ei ole oikeutta vaatia korvausta virheestä, josta ei ole ilmoitettu Sembolle 72 tunnin kuluessa siitä kun virhe huomattiin. Matkustaja menettää oikeuden korvaukseen, jos hän lähtee hotellista ennenkuin on ilmoittanut virheestä Sembolle.
Reklamaatiot ja mahdolliset korvausvaatimukset tulee lähettää Sembolle osoitteeseen Box 1324, Kungsgatan 6, S - 25 221, Helsingborg, Sverige tai sähköpostilla osoitteeseen sembo@sembo.fi viimeistään 60 päivää matkan päättymisen jälkeen. Tämän jälkeen saapuvia korvausvaatimuksia ei huomioida. Sembon ja matkustajan väliset mahdolliset erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan yhdessa sopimalla. Jos osapuolet eivät pääse yhteisymmärrykseen, asia voidaan antaa Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
Välitetyissä palveluissa on palvelun tuottava matkayhtiö vastuussa palvelun toteuttamisesta ja mahdolliset palvelun puutteisiin liittyvät vaatimukset tulee osoittaa palvelun toteuttajalle.
Stena Line Travel Group on asettanut kuluttajien turvaksi matkanjärjestäjän vakuudet Ruotsin viranomaisille (Kammarkollegiet). Lisätietoja vakuuksista (resegaranti) löytyy Kammarkollegietin kotisivuilta, www.kammarkolegiet.se. Matkustaja, joka ostaa pelkästään majoituksen tai pelkän kuljetuksen, ei kuulu tässä mainitun matkanjärjestäjän vakuuden piiriin.
Paikallinen lentokenttävero ja –maksu voidaan periä lentokentällä. Se peritään paikallisessa valuutassa ja tieto tällaisesta maksusta voi tulla lyhyellä varoitusajalla. Maksun perivät kunkin maan lentoviranomaiset. Sembo ei voi vaikuttaa näihin maksuihin eikö korvaa näin mahdollisesti syntyviä kustannuksia. . Lennon välilaskusta voi syntyä kustannuksia lentokenttäkuljetuksista ja majoituksesta. Sembo ei vastaa näistä kustannuksista eikä niistä lisäkustannuksista, joita mahdollisesti aiheutuu muuttuneista lentoaikatauluista.
Matkustajan vastuulla on itse selvittää, millaisia sääntöjä hänen käyttämänsä lentoyhtiö noudattaa matkatavaroita koskien. Tieto mahdollisista ylimääräisistä matkatavaroista (määrä ja paino) tulee ilmoittaa varauksen yhteydessä ja ylimääräiset matkatavarat vahvistetaan erikseen jos niille on tilaa. Lentoyhtiö perii useimmiten ylimääräisistä matkatavaroista lisämaksun, joka maksetaan lähtöselvityksessä.
Sembo ei vastaa kadonneista tai vahingoittuneista matkatavaroista. Matkustajan pitää tehdä vahinkoilmoitus (PIR = Property Irregularity Report) kadonneesta tai vaurioituneesta matkatavarasta jo lentokentällä. Ilman huoltajaa matkustavalta alle 18 vuotiaalta vaaditaan huoltajan allekirjoittama kirjallinen suostumus. Joissain tapauksissa ikäraja voi olla korkeampi. Matkustajan vastuulla on tarkistaa tämä varauksen yhteydessä.
Ympäristömaksuja ja paikallisia veroja saatetaan periä tietyissä kohteissa. Paikalliset viranomaiset määräävät naistä veroista ja maksuista ja matkustaja maksaa ne itse suoraan hotellin vastaanottoon tai avaintoimistoon.
Sembo ei ole vastuussa, jos teitä, kauppoja, ravintoloita, uima-altaita, hissejä tai vastaavia on suljettuna poikkeavasti sen jälkeen kun tiedot näiden aukioloista on kerätty eikä Sembo ole voinut vaikuttaa asiaan.
Sembo ei voi taata, että majoitus sopii allergikoille tai muille herkille henkilöille, emme myöskään voi taata, että majotus sopii liikuntaesteisille.
Varaamme oikeuden muuttaa hintoja valuuttakurssien muuttuessa. Emme vastaa mahdollisista paino- tai julkaisuvirheistä.
Resort Fee & Club Card. Osa hotelleista/ huoneistohotelleista edellyttää "Resort Fee" tai "Club Card" -maksua. Nämä ovat pakollisia maksuja, jotka tulee maksaa paikan päällä kohteessa. Maksu antaa oikeuden käyttää erilaisia palveluja, kuten esim. aurinkotuoleja, pyyhkeitä, rantapalveluita, kuntosalia, pysäköintiä, liityntäbussia, ja/tai muita palveluita. Resort Fee on varsin yleinen USA:ssa, Mexikossa ja Karibialla. Club Card on yleinen Europassa, esim. Italiassa. Koska maksut vaihtelevat vuodenaikojen mukaan (korkeasesonki/matalasesonki) ja koska ne voivat joskus sisältyä matkan hintaan, Sembolla ei ole mahdollisuutta eritellä mitä maksuun missäkin yksittäisessä hotellissa sisältyy. Maksu voi vaihdella 5-60 $/€/yö ja se lasketaan hotellista riippuen per henkilö tai per huone.
Osa hotelliteksteistä on kopioitu suoraan yhteistyökumppaneiden tiedostoista. Näitä tekstejä ei ole tarkastettu yhtä perusteellisesti kuin "Tarkkaan valitut" -merkinnällä esiteltyjen majoitusten tekstejä. Sembo varaa oikeuden ilmeisiin virheisiin näissä teksteissä eikä Semboa voida pitää vastuullisena näiden tekstien sisällöstä. Yhteistyökumppaneiden tiedostojen tekstejä päivitetään jatkuvasti ja siksi ne voivat muuttua ajan kuluessa.
Voidaksemme käsitellä ja suojata henkilötietoja oikein, noudatamme Ruotsin henkilötietolakia (personuppgiftslagen, PuL) ja sen periaatteita.
Varatessasi matkaa Sembon internetsivuilta, sinua pyydetään antamaan henkilötietoja. Näin kerättäviä tietoja ovat tavallisesti nimi, kotiosoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja joskus myös henkilötunnus.
Näin kerättäviä tietoja käytetään seuraaviin tarkoituksiin: Että voisimme tarjota varman ja helposti käytettävän internetsivuston. Että voisimme olla yhteydessä asiakkaisiimme sähköpostilla tai postitse.
Jotta voisimme tarjota toimivan ja helposti käytettävän internetsivuston, käytämme evästeitä (cookie). Tällainen eväste on pieni määrä tietoa, jonka internetpalvelin lähettää internetselaimellesi vierailemaltasi nettisivulta ja joka jää tietokoneesi muistiin. Jos et hyväksy, että Sembo lähettää evästeitä tietokoneellesi, pyydämme, että suljet evästeet internetselaimeltasi. Se tehdään tietoturvaasetuksista. Huomioi, että evästeiden estämisestä seuraa, että varausta ei voida tehdä oikein. Siinä tapauksessa suosittelemme varauksen tekemistä puhelimitse numerosta 09 4255 0490.
Nettisivustomme sisältävät linkkejä myös muille internetsivuille. Emme ota vastuuta siitä, miten näillä muilla sivustoilla henkilötietoja kästellään mutta suosittelemme, että asiakas itse tutkii kunkin sivuston periaatteet käsitellä henkilökohtaisia tietoja.
Jos sinulla on kysymyksiä liittyen henkilötietojen käsittelyyn, voit lähettää meille sähköpostia osoitteeseen sembo@sembo.fi tai postitse Sembo, Kungsgatan 6, S - 25 221 Helsingborg, Sverige. Sinulla on oikeus (kerran vuodessa) tiedustella mitä tietoja Sembolla on sinusta. Sinulla on koska tahansa mahdollisuus ottaa Semboon yhteyttä jos haluat korjata, poistaa tai muuttaa meillä olevia henkilökohtaisia tietojasi. Silloin tarvitsemme henkilötunnuksesi tunnistusta varten. Jokaisen sähköpostilla lähetettävän Uutiskirjeemme lopussa on linkki, josta klikkaamalla voi lopettaa sähköpostilähetykset.
Sembo ei myy henkilökohtaisia tietojasi eteenpäin muille yrityksille. Sensijaan voimme joissain tapauksissa jakaa tietoa yhdessä alihankkijoiden ja yhteistyökumppaniemme kanssa matkoihin liittyen.
Henkilötietojen suoja on Sembolle erittäin tärkeää ja huolehdimme tarkasti, että henkilötietoja käsitellään asianmukaisesti.
Sembo voi tulevaisuudessa päivittää tai muuttaa näitä periaatteita. Siksi suosittelemme, että palaavat asiakkaat tutustuvat uudelleen näihin periaatteisiimme mahdollisten muutosten varalta, ennenkuin uudelleen luovuttavat henkilökohtaisia tietoja.
Jotkin lentoyhtiöt edellyttävät passitietojen lisäämistä varaukselle ja lähtöselvityksen viimeistelemistä ennen lähtöä. Suosittelemme, että tarkistat suoraan lentoyhtiön sivuilta, että olet ilmoittanut kaikki tarvittavat tiedot ennen lentokentälle saapumista. Jos tarvittavat tiedot puuttuvat tai et ole tehnyt edellytettyjä toimenpiteitä, lentoyhtiö saattaa periä tästä syystä ylimääräisen maksun (Mitään lentokentällä perittyjä maksuja ei korvata).
Emme välitä lippuvarauksia alaikäisille, jotka matkustavat ilman mukana seuraavaa aikuista. Alle 18-vuotiaiden lasten tulee varata ja matkustaa aikuisen seurassa. Tiettyjen maiden ja lentoyhtiöiden käytäntönä on kieltäytyä päästämästä alle 18-vuotiasta lasta maahan ilman mukana seuraavaa huoltajaa. Huomioithan, että tietyt lentoyhtiöt vaativat, että alle 18-vuotiaiden lastem tulee voida näyttää syntymätodistuksensa matkan yhteydessä.
Updated 2017.07.19 MK