Matkaolosuhteet
Matkustusehdot
Stena Line Travel Group AB
Rekisterinumero: 556529-1795
Kungsgatan 6, Helsingborg
Sähköposti: fi-sembo@sembo.com
Puhelin: 09 4255 0490
1. Yleiset tiedot
1.1. Tietoa Sembosta
Sembo on osa Stena Line Travel Group AB -konsernia ja sen pääkonttori sijaitsee Helsingborgissa. Sembo vastaa majoituspalveluista, kun taas Stena Line Scandinavia AB ja Direct Ferries hoitavat lauttapalvelut. Sembo toimii myös välittäjänä muille liikennepalveluille, kuten lentolipuille, vuokra-autoille, junille ja kuljetuksille. Maksut sekä liikenne- että majoituspalveluista suoritetaan suoraan Sembolle (Stena Line Travel Group AB).
Sembo palvelee ensisijaisesti yksityisiä matkustajia. Lue nämä matkustusehdot huolellisesti ennen matkan varaamista, sillä varaamalla matkatuotteita verkkosivustomme kautta hyväksyt Sembon matkustusehdot.
Ellei toisin ole sovittu, valitset asiakkaana tuotteet ja palvelut tai niiden yhdistelmät verkkosivustollamme saatavilla olevista vaihtoehdoista.
Olet vastuussa siitä, että annat oikeat yhteystiedot, jotta voimme tavoittaa sinut tärkeiden tietojen kanssa. Ilmoitamme mahdollisista muutoksista sähköpostitse. Sembo ei ole vastuussa, jos virheelliset yhteystiedot johtavat siihen, että et saa tärkeää viestintää. Varaajana olet vastuussa maksusta. Sinun vastuullasi on varmistaa, että voit vastaanottaa Sembolta tulevia viestejä. Sembo ei ole vastuussa viestien toimittamatta jäämisestä olosuhteista, jotka eivät ole kohtuullisesti hallittavissamme, kuten virheellinen sähköpostiosoite, sähköpostiasetukset tai se, että viestit ohjautuvat roskapostikansioon.
1.2. Vastuu ja velvollisuudet matkan toteuttamisesta
Varaamalla matkan verkkosivustomme kautta hyväksyt, että Sembo toimii ainoastaan välittäjänä sinun ja palveluntarjoajien välillä. Sembo ei missään tapauksessa ole vastuussa matkapalveluista, jotka on varattu muiden toimittajien kautta.
Sembo ei myöskään ole vastuussa verkkosivustollamme esitettyjen tietojen mahdollisista virheellisyyksistä, mikäli ne on toimittanut kyseinen palveluntarjoaja.
Kun Sembo välittää palveluja jonkin toimittajan puolesta, kyseinen toimittaja on vastuussa palvelun toimittamisesta, ja toimittajan omat matka- ja kuljetusehdot ovat voimassa. Välittäjän roolissaan Sembo ei ole vastuussa aikataulumuutoksista, perutuista lennoista/lautoista, kadonneesta matkatavarasta, konkurssitilanteista tai muista seikoista, jotka liittyvät matkustuspalvelujen toteuttamiseen.
Kaikki vaatimukset, jotka liittyvät matkapalvelujen toimittamatta jäämiseen, on siksi osoitettava suoraan kyseiselle palveluntarjoajalle.
1.3. Tekniset ongelmat
Sembo ei ota vastuuta teknisistä ongelmista tai hintavirheistä, jotka ovat sen hallinnan ulkopuolella. Sembo pidättää oikeuden ottaa yhteyttä asiakkaisiin sähköpostitse 48 tunnin kuluessa normaalina työaikana (arki, ei pyhäpäiviä), mikäli teknisiä ongelmia tai hintavirheitä ilmenee esimerkiksi lentolippujen, matkatavaroiden tai istumapaikkojen osalta.
Jos varauksen yhteydessä tapahtuu ilmeinen virhe, Sembo tarjoaa sinulle mahdollisuuden joko maksaa oikea hinta ja pitää varauksesi voimassa tai peruuttaa varaus ilman kuluja.
Sembolla ei ole velvollisuutta tarjota matkapalvelua virheelliseen (alempaan) hintaan, vaikka olisit saanut varausvahvistuksen, jos virheen olisi kohtuudella pitänyt olla sinulle selvä.
2. Maksu
2.1. Maksutavat
Varaukset voidaan maksaa seuraavilla maksutavoilla:
- Trustly (pankkisiirto)
- Luotto-/pankkikortit: Dankort, Visa, MasterCard ja Eurocard – Sembo pidättää oikeuden evätä korttimaksun, jos korttipetoksen epäillään olevan kyseessä. Tällaisissa tapauksissa voidaan vaatia henkilöllisyyden todistamista.
- Paypal
- Apple Pay
- Lahjakortit
2.2. Lentolippujen maksu Lentoliput on maksettava heti varauksen yhteydessä, ja maksu on sitova.
2.3. Lauttalippujen maksu"Economy"-liput on maksettava heti varauksen yhteydessä.
2.4. Hotellien ja pääsylippujen maksu10 % varausmaksu koko summasta tai vähintään 50 euroa sekä mahdollinen peruutusvakuutus on maksettava 2 tunnin kuluessa varauksesta. Jos lähtöön on alle 25 päivää, koko summa on maksettava varauksen yhteydessä.
2.5. Huoneistot / Mökit / Loma-asunnot 10 % varausmaksu koko summasta tai vähintään 50 euroa sekä mahdollinen peruutusvakuutus on maksettava 2 tunnin kuluessa varauksesta. Jos lähtöön on alle 45 päivää, koko summa on maksettava varauksen yhteydessä.
Erikoishinnoilla tehtävissä varauksissa, jotka on merkitty esimerkiksi "Ei palautettavissa", varaus on maksettava välittömästi eikä sitä voi muuttaa tai peruuttaa ilman maksun menetystä.
Jos loppumaksua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, Sembolla on oikeus katsoa varaus peruutetuksi. Katso näistä ehdoista tarkemmat tiedot peruutusehdoista ja mahdollisista peruutusmaksuista.
3. Lentoehdot
3.1. Lentolippujen välitys
Kun olet varannut matkasi, saat varausvahvistuksen sähköpostiisi. Tässä vaiheessa syntyy välityssopimus sinun asiakkaana ja Sembon välillä. Jos et saa varausvahvistusta tunnin kuluessa varauksen tekemisestä etkä ole saanut yhteydenottoa asiakaspalvelustamme sähköpostitse tai puhelimitse mahdollisten ongelmien vuoksi, ota meihin yhteyttä puhelimitse varauksen varmistamiseksi.
Kun sähköinen lentolippusi on myönnetty, saat erillisen sähköpostivahvistuksen, joka sisältää lippunumeron. Tässä vaiheessa syntyy sitova sopimus sinun ja kyseisten lentoyhtiöiden välillä.
Lentohinnat ja paikkatilannetiedot tulevat suoraan lentoyhtiöltä. Jos lentoyhtiö tekee muutoksia, jotka eivät ole meidän hallinnassamme (esim. hinnanmuutokset, paikkatilanne tai muut ehdot) sen jälkeen, kun varausvahvistus on lähetetty mutta ennen kuin lentoyhtiön kanssa tehty sopimus on tullut voimaan (kuten edellä kuvattu), sopimusta ei synny. Tällaisissa tapauksissa Sembo palauttaa maksun samalla maksutavalla, jolla varaus tehtiin.
Saatamme ottaa sinuun yhteyttä toimistoaikoinamme tarjotaksemme mahdollisuuden hyväksyä uusi hinta, mutta viimeistään 48 tunnin kuluessa siitä, kun olemme saaneet tiedon muutoksesta.
Olet itse vastuussa siitä, että vahvistus vastaa varaustasi. Lentolippuja varattaessa sinun vastuullasi on varmistaa, että kaikki nimet vastaavat täsmälleen passitietoja.
Jos lento- ja paluumatka koostuvat kahdesta erillisestä yhdensuuntaisesta lipusta, niitä käsitellään kahtena itsenäisenä lippuna. Varausvaiheessa ja varausvahvistuksessa ilmoitetaan selvästi, jos matkasi koostuu kahdesta toisistaan riippumattomasta yhdensuuntaisesta lipusta. Jos jommankumman matkan osalta tapahtuu aikataulumuutos, viivästys tai peruutus, emme voi muuttaa tai peruuttaa toista lippua, koska lentoyhtiö käsittelee niitä täysin erillisinä varauksina.
Lentoliput on käytettävä siinä järjestyksessä, jossa ne on myönnetty. Jos et käytä meno-osuutta meno-paluulipusta, lentoyhtiö peruuttaa automaattisesti paluumatkan eikä hyvitystä anneta.
Jos sinulla matkustajana on päällekkäinen varaus, lentoyhtiö voi peruuttaa matkasi. Tämä koskee myös tapauksia, joissa varaukset on tehty eri matkatoimistojen kautta tai suoraan lentoyhtiön sivuilla. Emme ole vastuussa lentoyhtiön tekemistä peruutuksista tällaisissa tapauksissa, emmekä kata niistä mahdollisesti aiheutuvia lisäkustannuksia.
Emme tarjoa lippuja alaikäisille ilman mukana matkustavaa aikuista. Alle 18-vuotiaat matkustajat on varattava yhdessä aikuisen kanssa ja aikuisen on matkustettava mukana. Tietyt maat ja lentoyhtiöt eivät hyväksy ilman huoltajaa matkustavia alaikäisiä. Huomaathan, että jotkut lentoyhtiöt vaativat alaikäisiltä syntymätodistuksen matkustamisen yhteydessä.
Halpalentoyhtiöiden (esim. Ryanair, EasyJet) liput varattaessa lentoyhtiö lähettää varausvahvistuksen suoraan sähköpostiisi. Vahvistus sisältää varausviitteen, jota tarvitaan online-check-inin tekemiseen. Jos et saa vahvistusta lentoyhtiöltä 72 tunnin kuluessa, ota meihin heti yhteyttä. Online-check-in tulee yleensä tehdä lentoyhtiön verkkosivuilla lisämaksujen välttämiseksi lentokentällä. Jos olet varannut vain lennot, ota suoraan yhteyttä lentoyhtiöön saadaksesi apua.
3.2. Peruuttamisoikeus Etämyyntiä koskevan lainsäädännön mukaan peruuttamisoikeus ei koske kuljetuspalveluja tai niihin liittyviä majoituspalveluja. Sembolla ei ole käytössä 24 tunnin sääntöä. Maksun jälkeen lentolippuja ei palauteta.
3.3. Lähtöselvitys (Check-in) Huomioithan, että jotkut lentoyhtiöt veloittavat maksun lähtöselvityksestä lentokentällä. Katso tarkemmat tiedot kunkin lentoyhtiön verkkosivuilta.
3.4. Lentokenttäverot Paikalliset lentokenttäverot ja -maksut on maksettava lentokentällä paikallisessa valuutassa, ja ne voivat muuttua lyhyellä varoitusajalla. Maksut määräytyvät kunkin maan ilmailuviranomaisen toimesta. Meillä ei ole vaikutusvaltaa näihin maksuihin, emmekä palauta niitä.
3.5. Palvelu
Palvelu on valinnainen lisä, jonka voi ostaa lentolipun varauksen yhteydessä. Voit myös päivittää palvelutasoa korkeammalle milloin tahansa ennen lähtöä ja joissain tapauksissa jopa matkan aikana.
Palvelutasot ovat kolme: Limited, Basic ja Premium.
Jos valitset Limited-palvelun, asiakaspalvelumme ei sisälly siihen, ja myöhemmin pyydetystä avusta veloitetaan palvelumaksu.
Seuraavat palvelut sisältyvät sekä Basic- että Premium-pakettiin:
- Priorisoitu asiakaspalvelu omistetun puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen kautta varauksesi tueksi
- Apua erikoismatkatavaran varaamisessa, kuten lastenvaunut, golfbägi tai hiihtovarusteet
- Apua erikoisaterioiden tilaamisessa, jos lentoyhtiö tarjoaa niitä
- Apua bonuskorttisi rekisteröimisessä lentoyhtiölle
- Apua uudelleenvarauksissa ja peruutuksissa
- Apua nimenmuutoksissa, jos lentoyhtiö sallii sen
- Apua matkatavara- ja istuinvarauksissa, kun se on mahdollista
- Apua korvausvaatimusten tekemisessä lentoyhtiölle EU:n sääntöjen mukaisesti viivästystilanteissa
- Hotellilahjakortti tulevia varauksia varten
Huomaa: Joistakin palveluista, kuten uudelleenvarauksista, nimenmuutoksista, erikoismatkatavarasta ja aterioista, lentoyhtiö ja Sembo voivat periä lisämaksuja.
Hotellilahjakortti (sisältyy molempiin paketteihin):
- Lahjakortti on voimassa hotellivarauksiin, jotka tehdään Sembon kautta
- Lahjakortin arvo vastaa ostetun palvelupaketin hintaa
- Premium-paketissa lahjakortin arvo on korkeampi kuin Basic-paketissa
- Se sovelletaan automaattisesti kassalla, kun koodi on syötetty
- Sitä ei voi yhdistää muihin kampanjoihin tai alennuksiin
- Se on voimassa 6 kuukautta
- Sitä ei voi palauttaa eikä siirtää toiselle
Vain Premium-paketissa:
- SMS-vahvistus lennosta ja varauksen tiedoista
3.6. Uudelleenvarattava lentolippu
Tämä valinta on tehtävä ja maksettava varauksen yhteydessä eikä sitä voi lisätä myöhemmin. Kyseessä on Sembon oma palvelu, joka ei välttämättä vastaa lentoyhtiön omia uudelleenvarausehtoja. Uudelleenvaraus on tehtävä Sembon lentotiimin kautta sähköpostitse toimistoaikoina ja vähintään 48 tuntia ennen alkuperäistä lähtöä (ensimmäinen lento varauksessa). Uuden matkan on oltava suoritettu vuoden kuluessa alkuperäisen varauksen päivämäärästä.
Uudelleenvaraus edellyttää paikkatilannetta ja sen on tapahduttava saman lentoyhtiön lennoilla, joka oli alkuperäisessä varauksessa. Jos uudelleenvarauksen yhteydessä lippujen hinnat ovat nousseet, matkustaja maksaa erotuksen.
Tämä palvelu sallii vain yhden uudelleenvarauksen — käytön jälkeen lisämuutokset eivät ole mahdollisia, ja palvelu katsotaan käytetyksi. Sembo tarjoaa uudelleenvarauksen riippumatta lentoyhtiön omista säännöistä.
- Päivämäärän vaihto on maksuton, kunhan pysytään samalla hintatasolla ja matkareitillä valitun lentoyhtiön sisällä. Jos uusi hinta on korkeampi, asiakas maksaa erotuksen.
- Tuote ei salli nimen muutoksia tai korjauksia.
- Lentosegmentit on käytettävä siinä järjestyksessä kuin ne on varattu; matkakohdetta ei voi muuttaa.
- Uudelleenvaraus ns. "välilaskuksi" (stopover) ei ole sallittu.
- Palvelua voi käyttää vain kerran; sen jälkeen se katsotaan käytetyksi.
- Palveluun sisältyy enintään kolme hintatiedustelua uudelleenvaraukselle.
- Kun meno-osuus (varauksen ensimmäinen lento) on aloitettu, palvelu katsotaan käytetyksi.
- Jos matka peruutetaan, maksettu uudelleenvarattavan lipun palvelumaksu ei ole palautettavissa.
- Jos uudelleenvarauksen seurauksena matkustaja ei enää täytä erityis- tai kampanjahinnan ehtoja, veloitetaan ero uuteen hintaan.
- Sembo ei ole vastuussa viisumista, passista tai muista matkustusasiakirjoista, jos matka pitenee.
- Matkustaja vastaa itse lisäpalveluista, kuten matkatavaroista tai istumapaikkavarauksista, jotka on ostettu Sembon tai lentoyhtiön kautta.
- Jos matkustaja ei kirjaudu lennolle tai ei käytä jotain matkareitin osaa, palvelu raukeaa.
- Kaikki muutoksiin liittyvä viestintä on tehtävä sähköpostitse, ja matkustaja vastaa siitä, että asia on vahvistettu.
- Sembo ei tee muutoksia alkuperäiseen varaukseen ilman asiakkaan kirjallista suostumusta, paitsi jos lentoyhtiö tekee muutoksia.
3.7. Istumapaikkojen ennakkovaraukset lennolla
Tietyillä lentoyhtiöillä Sembo voi tarjota mahdollisuuden varata istumapaikkoja lennolle lisämaksusta. Jos tämä vaihtoehto on saatavilla, se esitetään varausprosessin aikana, ja hinta voi vaihdella valitun paikan mukaan.
Huomaathan, että emme voi koskaan taata toivottua istumapaikkaa, sillä lentoyhtiö voi tarvittaessa muuttaa ennalta varattuja paikkoja — esimerkiksi konetyypin vaihtuessa — ilman velvollisuutta ilmoittaa asiasta Sembolle tai matkustajalle.
Jos unohdit varata istumapaikan varauksen yhteydessä, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme myöhemmin. Asiakaspalvelijamme voivat antaa hinta-arvion, mikäli lentoyhtiön käytännöt sallivat istumapaikkojen ennakkovarauksen. Istumapaikkamaksua ei palauteta, vaikka lentoyhtiö ei pystyisi tarjoamaan toivomaasi paikkaa.
3.9. Vakuutukset
Matkavakuutus Suosittelemme, että matkustajat ottavat matkavakuutuksen.
Matkatavaravakuutus Vain Irlannin asiakkaille: Yhteistyössä vakuutusyhtiö Solidin kanssa tarjoamme myös matkatavaravakuutuksen. Voit lukea lisää vakuutuksesta ja sen ehdoista täältä ja täältä .
3.10. Peruutusturva
Vain Yhdistyneen kuningaskunnan asiakkaille: Suojautuaksesi odottamattomilta tapahtumilta suosittelemme, että lisäät peruutusturvan varaukseesi. Peruutusturva on ostettava varauksen yhteydessä, eikä sitä voi poistaa tai palauttaa sopimuksen syntymisen jälkeen.
Matkustaja, joka on ostanut peruutusturvan, voi peruuttaa matkan 5 %:n omavastuulla, edellyttäen että esitetään voimassa oleva lääkärintodistus ja että peruutus tehdään ennen matkan alkamista. Peruutusturva on voimassa akuutin sairauden, tapaturman tai kuolemantapauksen yhteydessä, kun kyseessä on matkustaja itse, hänen puolisonsa/kumppaninsa, lapsensa, vanhempansa, sisaruksensa tai henkilö, jonka kanssa matka on varattu yhdessä. Turva on voimassa vain, jos tapahtuma sattuu ennen lähtöä mutta sitovan sopimuksen syntymisen jälkeen.
Peruutusturva ei kata sairauksia, jotka olivat tiedossa varaushetkellä, eikä raskauteen liittyviä komplikaatioita 30. raskausviikon jälkeen. Lääkärintodistus on laadittava erityisellä lomakkeella, joka on saatavilla täältä , ja se on toimitettava Sembolle viimeistään 14 päivän kuluessa peruutuspäivästä. Tämän ajanjakson jälkeen toimitettuja lääkärintodistuksia ei käsitellä.
Peruutusturvan ja omavastuun kustannuksia ei palauteta. Peruutus on tehtävä kirjallisesti Sembolle sähköpostitse.
3.11. Passit, viisumit ja terveyssäännökset
Passi-, viisumi- ja/tai terveyttä koskevat vaatimukset voivat muuttua, joten sinun vastuullasi on ottaa hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä asianmukaisiin viranomaisiin (esimerkiksi suurlähetystöön tai konsulaattiin). Olet itse täysin vastuussa siitä, että sinulla on voimassa oleva passi ja tarvittaessa myös viisumi. On tärkeää ottaa huomioon kaikki matkareittiin kuuluvat kauttakulkupisteet, sillä viisumi saatetaan tarvita myös niihin. Koska viisumien käsittely voi kestää, suosittelemme hakemaan niitä hyvissä ajoin etukäteen.
Sembo ei ole vastuussa matkustajista, jotka eivät hanki tarvittavia matkustusasiakirjoja, eikä se vastaa kustannuksista, jotka aiheutuvat puutteellisista asiakirjoista.
Jokaisella matkakohteella on omat maahantulovaatimuksensa, joihin voivat kuulua asiakirjat, rokotukset ja muut ehdot, ja ne voivat vaihdella matkustajan kansalaisuuden mukaan. Sinun vastuullasi on hankkia ja tarkistaa nämä tiedot. Kaikki ongelmat, jotka johtuvat virallisten vaatimusten noudattamatta jättämisestä, eivät ole Sembon vastuulla. Kehotamme sinua tarkistamaan, mitä asiakirjoja tarvitaan sekä kohdemaassa että mahdollisissa kauttakulkumaissa, ja kuinka kauan asianmukaisten menettelyjen hoitaminen kestää.
3.12. Välilaskut ja jatkoyhteydet
Välilaskujen tai jatkoyhteyksien aikana saattaa syntyä lisäkustannuksia, kuten siirtymisiä tai majoitusta. Emme ole vastuussa näistä kustannuksista emmekä mahdollisista kuluista, jotka johtuvat lentoaikataulujen muutoksista. Näitä kustannuksia ei palauteta.
3.13. Nimi lentolipussa
Lentoliput ovat henkilökohtaisia eikä niitä voi siirtää toiselle henkilölle. On erittäin tärkeää tarkistaa huolellisesti, että matkustajien nimet on syötetty oikein ennen varauksen vahvistamista ja maksamista, sillä lentolippujen nimiä ei yleensä voi muuttaa. Asiakkaan vastuulla on varmistaa, että kaikki nimet vastaavat matkustajan passissa olevia tietoja. Huomaathan, että kuvitteelliset nimet vauvoille eivät ole sallittuja.
Jos nimenmuutos on sallittu, peritään sekä lentoyhtiön muutosmaksu että Sembon käsittelymaksu (alkaen 50 euroa per lippu).
Jotta voimme tutkia, onko nimenmuutos mahdollinen, on ostettava vähintään Basic-palvelutaso. Pyyntö on tehtävä viimeistään 24 tuntia ennen lähtölentoa toimistoaikoinamme arkipäivinä.
Jos nimenmuutospyyntö tehdään lähellä lähtöä, suosittelemme ottamaan suoraan yhteyttä lentoyhtiöön.
3.14. Lentolippujen muutokset
Uudelleenvaraus on mahdollista vain, jos lentolippusi hintasäännöt sen sallivat. Nämä ehdot määrittää lentoyhtiö, eikä meillä ole vaikutusvaltaa niihin. Jos muutokset ovat sallittuja, sovelletaan lentoyhtiön maksujen lisäksi myös Sembon käsittelymaksua (alkaen 50 euroa).
Jos haluat varata matkasi uudelleen, pyyntö on tehtävä viimeistään 24 tuntia ennen aikataulun mukaista meno- tai paluulentoa, toimistoaikoinamme arkipäivinä. Lyhyellä varoitusajalla tehtävissä muutospyynnöissä suosittelemme ottamaan suoraan yhteyttä lentoyhtiöön.
Jos olet varannut lisämatkatavarat tai ennakkovarannut paikat ja muutat lentolippuasi, on uudet matkatavarat ja paikat varattava ja maksettava uudelleen, sillä matkatavaroita ja ennakkovarattuja paikkoja ei voida siirtää uuteen lentolippuun, joka myönnetään uudelleenvarauksen yhteydessä.
Huomaathan, että olemassa olevaan lentovaraukseen ei voi lisätä uusia matkustajia.
Jos olet ostanut Uudelleenvarattavan lentolipun, siihen sovelletaan kyseisen tuotteen erityisehtoja. Katso ehdot täältä .
3.15. Lentoyhtiön tekemät muutokset
Lentoyhtiön tekemät muutoksetSembo ei ole vastuussa lentojen tai lauttamatkojen uudelleenvarauksista, aikataulumuutoksista tai peruutuksista. Sinun vastuullasi on tarkistaa mahdolliset aikataulumuutokset ennen lähtöä. Emme ota vastuuta peruutetuista matkoista, jotka johtuvat luonnonkatastrofeista, sodasta, lakoista tai muista ennalta arvaamattomista tapahtumista. Kaikki mahdolliset korvausvaatimukset on osoitettava suoraan lentoyhtiölle, sillä toimimme lentoyhtiöiden ehtojen mukaisesti.
Kaikki muutospyynnöt tai hyvityspyynnöt aiheuttavat käsittelymaksun per lippu.
Perutut tai viivästyneet lennotJos matkustat EU-maasta tai EU-maahan EU-perustaisen lentoyhtiön lennolla, sinulla voi olla oikeus korvaukseen lentojen peruuntuessa, viivästyessä tai lennolle pääsyn estyessä, mikäli kulut ovat suoraan lentoyhtiön vastuulla.Lisätietoja saat Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksesta (EY) N:o 261/2004.
3.16. Force majeure
Jos lentosi viivästyy tai peruuntuu ennalta arvaamattoman tapahtuman vuoksi, sinulla ei ole oikeutta korvaukseen. Tällaisia tilanteita pidetään force majeure -tapauksina, eikä lentoyhtiö ole niistä vastuussa. Esimerkkejä ennalta arvaamattomista tapahtumista ovat lennonjohdon lakot, äärimmäiset sääolosuhteet tai poliittiset levottomuudet.
3.17. Hyvitykset
Hyvitykset käsitellään kyseisen palveluntarjoajan ehtojen mukaisesti. Jos sinulla on oikeus hyvitykseen, se maksetaan samalle maksutavalle, jota käytettiin varauksen yhteydessä.
Kaikki hyvitykset maksaa kyseinen palveluntarjoaja, ja välittäjänä meillä ei ole vaikutusvaltaa käsittelyaikaan.
Välittäjänä käsittelemme hyvityksen vasta, kun olemme saaneet vastaavan summan kyseiseltä palveluntarjoajalta.
Huomaathan, että kaikki lisätuotteet — kuten palvelu, peruutusturva, uudelleenvarattavat liput, matkatavarat jne. — eivät ole missään tilanteessa palautettavissa.
3.18. Käsittelymaksut
Hyvityspyyntöjen käsittelymaksu Tämä maksu veloitetaan kaikista asiakkaan tekemistä hyvityspyynnöistä, mukaan lukien lentolippujen, verojen, maksujen ja/tai lisäkulujen palautuspyynnöt lentoyhtiöltä.
Maksu koskee myös meidän suorittamaa hallinnollista työtä, jos peruutus on lentoyhtiön tekemä. 50 euroa per lentolippu
Uudelleenvaraukset / muutokset Koskee tilanteita, joissa pyydät muutoksia varaukseesi, kuten lentolähdön muuttamista tai nimen korjausta. 50 euroa per lentolippu
Huomaathan, että kaikki muutokset ja/tai hyvitykset ovat lentoyhtiön ehtojen ja lentolipun hintasääntöjen alaisia. Lentoyhtiö voi periä lisämaksuja.
Jos pyydetty uudelleenvaraus johtaa kalliimpaan lentolippuun tai jos muutos tarkoittaa, että matkustaja ei enää täytä kampanjahinnan ehtoja, olet asiakkaana vastuussa hinnanerotuksen maksamisesta.
3.19. Ryanair-varaukset
Kun varaat Ryanairin lentoja verkkosivustomme kautta, hyväksyt ostavasi lipun Ryanairilta. Tämä varaus on Ryanairin Yleisten kuljetusehtojen , Verkkosivuston ehtojen , Evästekäytännön ja Tietosuojakäytännön alainen.
Huomaa, että Ryanairilla on erityisiä käytäntöjä kolmansien osapuolten matkatoimistojen kautta tehdyistä varauksista. Voit tarkastella Ryanairin virallista ilmoitusta näistä varauksista täällä:
https://www.ryanair.com/gb/en/lp/third-party-notice
Hallinnoidaksesi varaustasi (mukaan lukien online-sisäänkirjautuminen), sinun on kirjauduttava sisään tai luotava myRyanair-tili käyttämällä varauksen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitetta. Ryanair voi ottaa sinuun yhteyttä tähän sähköpostiosoitteeseen:
- Liittääkseen varauksesi olemassa olevaan tiliin, tai
- Avustaakseen tilin luomisessa ja matkustajan vahvistamisessa.
3.20 Lentolippujen peruutus
Maksun jälkeen lentolippuja ei hyvitetä. Peruutus on tehtävä kirjallisesti Sembolle sähköpostitse.
4. Hotelliehdot
4.1. Hotellien välitys
Sopimus sitoo molempia osapuolia, kun olemme vahvistaneet varauksesi kirjallisesti ja olet maksanut varausmaksun tai koko summan. Varaamme kuitenkin oikeuden teknisiin ongelmiin ja ilmeisiin hintavirheisiin.
Varaamme oikeuden siirtää sinut vastaavaan tai parempaan majoitusvaihtoehtoon, mikäli meistä riippumattomat olosuhteet sitä vaativat. Ilmoitamme vaihtoehtoisesta majoituksesta mahdollisimman pian. Jos tällainen muutos vaikuttaa olennaisesti varaukseesi, sinulla on oikeus hinnanalennukseen tai hyvitykseen.
Jos kustannuksemme kasvavat sopimuksen syntymisen jälkeen esimerkiksi kuljetuskustannusten, verojen tai maksujen nousun vuoksi, varaamme oikeuden korottaa hintaa vastaavasti.
Emme ole vastuussa tapahtumista, kuten teknisistä ongelmista, hintavirheistä tai meistä riippumattomista tapahtumista (esimerkiksi hotellimuutokset, sulkemiset, luonnonilmiöt), jotka tapahtuvat sen jälkeen, kun tiedot on toimitettu.
Tiettyjen hotellien kuvaukset ovat peräisin kolmansien osapuolten hotellitietokannoista, eivätkä ne ole käyneet läpi samaa tarkkaa laadunvalvontaa kuin omat tuotteemme. Emme voi taata, että lomamajoitus soveltuu allergikoille tai liikuntarajoitteisille.
4.2. Matkustusasiakirjat
Matkustusasiakirjat löytyvät varausportaalistasi, kun koko maksu on vastaanotettu. Jos et saa asiakirjoja, ota meihin välittömästi yhteyttä.
4.3. Valitukset
Mahdollisista ongelmista on ilmoitettava välittömästi Sembolle. Valituksia, jotka tehdään vasta sen jälkeen, kun olet poistunut varatusta majoituksesta ilman, että olet ensin ilmoittanut asiasta meille, ei hyväksytä.
4.4. Lomakeskusmaksu ja Club Card
Joissain hotelleissa tai huoneistoissa voidaan periä ns. "Resort Fee" eli lomakeskusmaksu tai "Club Card" -maksu, jotka maksetaan paikan päällä. Nämä maksut asetetaan paikallisten majoituspalveluntarjoajien toimesta, ja ne voivat vaihdella kauden, matkustajien lukumäärän tai huoneiden/huoneistojen määrän mukaan. Tietoa näistä maksuista annetaan verkkosivustollamme silloin kun se on saatavilla. Näitä maksuja ei palauteta.
Emme voi taata, että majoitus soveltuu allergikoille tai liikuntarajoitteisille henkilöille.
4.5. PeruutusehdotP
eruutukset on tehtävä varausportaalin kautta, mikäli se on mahdollista. Jos tämä ei ole mahdollista, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Peruutusmaksu voi olla voimassa. Peruutusvahvistus lähetetään sähköpostitse. Jos varauksesi sisältää useita tuotteita, kullekin tuotteelle sovelletaan sen omia peruutusehtoja, jotka on esitetty varausvahvistuksessa.
Jos majoitus ja lauttaliput on varattu yhdessä, sovelletaan erillisiä peruutusehtoja, jotka näkyvät varauksesi tiedoissa. Varauksia, joita ei ole peruutettu ehtojen mukaisesti, ei hyvitetä.
Yksittäisten majoitusten peruutusehdot ilmoitetaan selkeästi varausprosessin aikana — tutustu niihin huolellisesti ennen varauksen viimeistelyä.
4.6. Majoitusvarausten muutokset
Majoitusvarausten muutoksista voidaan periä käsittelymaksu, mikäli muutos on mahdollinen. Kaikki muutospyynnöt on tehtävä suoraan Sembolle.
4.7. Hyvitykset
Hyvitykset käsitellään palveluntarjoajan ehtojen mukaisesti. Jos hyvitys on mahdollinen, se maksetaan alkuperäisellä maksutavalla. Hyvitysten käsittelyaika riippuu palveluntarjoajasta, eikä Sembo voi vaikuttaa siihen. Lisäpalvelut (esim. palvelu, peruutusturva) eivät ole palautettavissa. Palvelumaksuja ei koskaan palauteta.
4.8. Matkailuvero
Joissain matkakohteissa peritään ympäristömaksuja ja paikallisia matkailuveroja. Nämä verot määräytyvät paikallisten viranomaisten päätösten mukaan ja sinun tulee maksaa ne suoraan hotellin vastaanottoon tai avainten noutopaikkaan. Emme palauta ympäristö- tai matkailuveroja.
4.9. Sembonus
Sembonus on kanta-asiakasjärjestelmä, jossa saat leiman jokaisesta varatusta ja toteutuneesta yöstä valituissa majoituskohteissa. Kun olet kerännyt 10 leimaa, saat "Bonusyön", jonka arvo perustuu näiden 10 yön keskimääräiseen yöhintaan. Bonusyö kattaa vain majoituksen — mahdolliset paikalliset lisämaksut tulee maksaa erikseen.
Leimat myönnetään vain, jos olet kirjautunut sisään tilillesi varauksen aikana. Leimoja ei voi kerätä muut henkilöt kuin tilin haltija. Bonusöitä voi käyttää vain se tili, jolle leimat on kerätty.
Bonusöitä ei palauteta, eikä hyvitystä anneta, jos bonusyön arvo on pienempi kuin sen enimmäisarvo. Mikäli uusi varaus ylittää bonusyön arvon, asiakas maksaa erotuksen itse.
Käyttämättömät leimat vanhenevat 12 kuukauden käyttämättömyyden jälkeen. Jos tilillä ei tehdä ostoja tai lunastuksia 12 kuukauteen, kaikki leimat mitätöityvät ilman hyvitystä.
4.10. Vastuut oleskelun aikana
Sinun on noudatettava majoituspaikan sääntöjä ja käyttäydyttävä tavalla, joka ei häiritse muita vieraita. Näiden sääntöjen rikkominen voi johtaa oleskelun keskeyttämiseen ilman hyvitystä.
Hyväksyt, että Sembo toimii vain välittäjänä sinun ja palveluntarjoajan välillä. Sembo ei ole vastuussa palveluista, jotka on varattu suoraan palveluntarjoajilta, eikä mahdollisista virheistä heidän antamissaan tiedoissa.
Omien palveluidemme osalta hyväksymme vastuun vain näissä ehdoissa ja sovellettavan lain mukaisesti määritellyissä rajoissa. Olemme vastuussa vain suorista vahingoista, jotka ovat seurausta omasta toiminnastamme näiden ehtojen ja sovellettavan lain mukaisesti.
Sembo ei ole vastuussa vahingoista tai kuluista, jotka johtuvat kolmannen osapuolen palveluntarjoajan kyvyttömyydestä toimittaa varattuja palveluja, mukaan lukien maksukyvyttömyys tai muut ennalta arvaamattomat olosuhteet.
Hyvitykset kolmannen osapuolen palveluiden epäonnistumisista käsitellään vasta, kun olemme saaneet korvauksen kyseiseltä palveluntarjoajalta.
5. Lauttaehdot
5.1. Lauttalippujen välitys
Varauksen jälkeen saat vahvistuksen sähköpostiisi. Tässä vaiheessa välityssopimus sinun ja Sembon välillä astuu voimaan. Jos et saa varausvahvistusta tunnin kuluessa varauksesta etkä ole saanut yhteydenottoa asiakaspalvelustamme, ota meihin välittömästi yhteyttä puhelimitse varauksen varmistamiseksi.
Heti kun lauttalippusi on myönnetty, saat sähköpostivahvistuksen, joka sisältää lippunumerosi. Tässä vaiheessa syntyy sitova sopimus sinun ja laivayhtiön välillä.
Lauttalippujen hinnat ja paikkatilanne tulevat suoraan laivayhtiöltä. Jos laivayhtiö tekee muutoksia, joihin emme voi vaikuttaa (esim. hinnan tai saatavuuden muutoksia) sen jälkeen kun varausvahvistus on lähetetty mutta ennen kuin sopimus laivayhtiön kanssa on sitova, sopimusta ei synny. Tällaisessa tapauksessa Sembo palauttaa maksun alkuperäiselle maksutavalle.
Saatamme ottaa sinuun yhteyttä toimistoaikoinamme tarjotaksemme mahdollisuuden hyväksyä uusi hinta, kuitenkin viimeistään 48 tunnin kuluessa siitä, kun olemme saaneet tiedon hinnanmuutoksesta.
Olet itse vastuussa siitä, että varausvahvistus vastaa varauksesi tietoja ja että kaikkien matkustajien nimet vastaavat täysin passitietoja.
5.2. Lauttalippujen peruutus
Stena Linen lauttaliput
Economy-lipputyyppi: Ei palautettavissa
Flexi / Premium / Kampanjaliput:
- 15 päivää tai enemmän ennen lähtöä: 0 % peruutusmaksu
- 1–14 päivää ennen lähtöä: 50 % peruutusmaksu
- Lähtöpäivänä tai sen jälkeen: 100 % peruutusmaksu
5.3. Lauttalippujen muutokset
Stena Linen lauttaliput
- Flexi- ja Premium-lippujen muuttaminen: Ei muutosmaksua
- Economy-liput: 50 euron muutosmaksu per muutos
Hyttien, aterioiden tai muiden palveluiden lisääminen ei aiheuta muutosmaksua, mutta niihin sovelletaan uutta hintaa.
Online-muutokset ovat mahdollisia jopa 2 tuntia ennen lähtöä Flexi- ja Premium-lippujen osalta.
Päivämäärän tai kellonajan muutoksista voi aiheutua hintojen erotuksia, jotka asiakas maksaa.
6. Autonvuokrauksen ja kuljetusten välitys
6.1. Autonvuokrauksen välitys
Vuokra-autopalvelut tarjoaa Rentalcars.
Kaikki autonvuokraukseen liittyvät tiedustelut, muutokset ja peruutukset on tehtävä suoraan Rentalcarsin kautta, sillä Sembolla ei ole pääsyä näihin varauksiin.
6.2. Kuljetuspalveluiden välitys
Kuljetukset, kuten lentokenttäbussit ja yksityiskuljetukset, jotka varataan lennon ja hotellin sisältävien pakettimatkojen yhteydessä, tarjoaa HoppaGo. Olet itse vastuussa siitä, että luet ja noudatat kuljetuspalveluntarjoajan erityisehtoja , jotka löytyvät kuljetusvoucheristasi.
Olet itse vastuussa siitä, että saavut lentokentälle ajoissa. Jos varattu kuljetus ei saavu aikataulun mukaisesti, sinun on välittömästi noudatettava varaussivulla ja voucherissasi annettuja ohjeita ja järjestettävä vaihtoehtoinen kuljetus viipymättä. Ohjeiden noudattamatta jättäminen tapahtuu täysin omalla vastuullasi.
Pidätämme oikeuden palata asiaan 24 tunnin sisällä varauksestasi tai seuraavana arkipäivänä, mikäli varaustasi ei voida vahvistaa. Tällöin koko maksu palautetaan.
Vauvat ja lapset lasketaan täysimääräisiksi matkustajiksi kaikissa varauksissa. Jos matkustat vauvan kanssa, suosittelemme ottamaan mukaan oman turvaistuimen.
Tavallinen matkatavarakiintiö on 1 matkalaukku ja 1 käsimatkatavara per matkustaja. Lisämatkatavarat (esim. polkupyörät, golfbagit) on varattava etukäteen ja niistä veloitetaan lisämaksu.
Vahvistuksessasi ilmoitettu matkustajamäärä vastaa varattua ja maksettua määrää. Sinun on tulostettava ja esitettävä voucher kuljetuspalvelun tarjoajalle. Tämä voucher toimii varauksesi ja maksun todisteena.
Muutokset, jotka tehdään alle 72 tuntia ennen matkaa, käsitellään peruutuksina ja vaativat uuden varauksen.
Sunhotelsin (Webbeds) tarjoamien kuljetusten peruutus/muutos:
Euroopassa: Ilmainen peruutus viimeistään 24 tuntia ennen saapumista. Tämän jälkeen peruutusmaksu on 100 %.
Euroopan ulkopuolella: Ilmainen peruutus viimeistään 48 tuntia ennen saapumista. Tämän jälkeen peruutusmaksu on 100 %.
Kaikki peruutukset on tehtävä Sembon asiakaspalvelun kautta ja ne on vahvistettava sähköpostitse Sembon toimesta.
7. Muuta tietoa
7.1. Matkavakuus Sembo on asettanut lakisääteisen matkavakuuden Ruotsin Kammarkollegietin (ruotsalainen oikeudellinen, taloudellinen ja hallinnollinen virasto) kautta Ruotsin matkavakuuslain mukaisesti. Lisätietoja löytyy Kammarkollegietin verkkosivuilta. Vain majoitukseen tai kuljetukseen rajoittuvat ostot eivät kuulu matkavakuuden piiriin.
7.2. Tietosuoja Otamme henkilötietojesi suojan vakavasti. Lisätietoja siitä, miten keräämme, käsittelemme ja käytämme henkilötietojasi, löydät tietosuojakäytännöstämme.
7.3. Valitukset Kaikki valitukset tai korvausvaatimukset on toimitettava Sembolle viimeistään 60 päivän kuluessa matkan päättymisestä. Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myöhemmin saapuneita valituksia ei käsitellä. Sembo ja matkustaja pyrkivät ensisijaisesti ratkaisemaan erimielisyydet neuvotteluteitse. Jos asiaa ei saada ratkaistua, se voidaan viedä Ruotsin kuluttajariitalautakunnan (Allmänna Reklamationsnämnden, ARN) käsiteltäväksi:
Allmänna Reklamationsnämnden Kungsholmstorg 5, Stockholm Sähköposti: arn@arn.se
Välityspalvelujen osalta kyseinen palveluntarjoaja on vastuussa palvelun suorittamisesta, ja kaikki puutteisiin liittyvät vaatimukset on osoitettava suoraan heille.
7.4. Valmismatkat
Jos on tehty valmismatkasopimus, sovelletaan Ruotsin matkatoimistojen liiton (SRF) vahvistamia valmismatkojen yleisiä ehtoja Ruotsin valmismatkalain ("Paketreselagen") mukaisesti. Valmismatkasopimuksella tarkoitetaan vähintään kahden matkustuspalvelun yhdistelmää (esim. kuljetus, majoitus, autonvuokraus tai muu matkailupalvelu). Näitä ehtoja on kuvattu tarkemmin liitteessä 1.
Liite 1 – Yleiset matkaehdot valmismatkoille
Matkaan sovelletaan Ruotsin matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien liiton (SRF) 28. kesäkuuta 2018 matkailualalla hyväksymiä yleisiä ehtoja sekä matkanjärjestäjän erityisehtoja.
Matkanjärjestäjällä on oikeus soveltaa erityisehtoja, jotka poikkeavat yleisistä ehdoista, jos erityisehtojen soveltaminen on perusteltua matkan erityisluonteen, kuljetusmuotoon liittyvien erityismääräysten (esim. reittilentojen varaus- ja myyntiehdot), majoitusolojen erityispiirteiden tai kohteessa vallitsevien erityisolosuhteiden vuoksi.
Erityisehdot eivät saa olla ristiriidassa valmismatkalain kanssa matkustajan vahingoksi. Yleiset ja erityisehdot muodostavat osan sopimusta.
1. SOPIMUS
1.1 Sopimus sitoo osapuolia, kun matkanjärjestäjä on vahvistanut matkustajan tilauksen kirjallisesti, ellei toisin ole sovittu. Matkanjärjestäjän on vahvistettava tilaus viipymättä. Valmismatkasopimuksiin ei sovelleta peruuttamisoikeutta.
1.2 Päämatkustaja on henkilö, jonka nimissä sopimus on tehty. Päämatkustaja ilmoitetaan ensimmäisenä matkustusasiakirjoissa tai muulla selkeällä tavalla. Päämatkustaja vastaa sopimuksen mukaisista maksuista. Kaikki muutokset ja mahdolliset peruutukset on tehtävä päämatkustajan toimesta. Poikkeuksia voidaan tehdä, jos päämatkustaja sairastuu vakavasti eikä voi itse hoitaa muutosta tai peruutusta. Päämatkustaja vastaa siitä, että antaa matkanjärjestäjälle oikeat varaustiedot kaikista sopimukseen kuuluvista matkustajista. Mahdolliset palautukset maksetaan päämatkustajalle.
1.3 Jos matkustaja on alle 18-vuotias ja matkustaa ilman huoltajaa, tästä on ilmoitettava varauksen yhteydessä. Joillakin matkoilla voi olla 18 vuotta korkeampi ikäraja. Tiedot annetaan varauksen yhteydessä.
1.4 Varausvahvistuksessa ilmoitetut lähtö- ja paluuajat ovat alustavia. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava matkalle sovellettavat lähtöajat mahdollisimman pian ja viimeistään 20 päivää ennen lähtöä, jos mahdollista.
1.5 Matkanjärjestäjän on annettava yleistä tietoa passi- ja viisumivaatimuksista.
1.6 Matkanjärjestäjän on annettava yleistä tietoa kohdemaahan sovellettavista terveyssäännöistä.
1.7 Jatkomatkat tai erityisjärjestelyt sisältyvät valmismatkasopimukseen vain, jos ne on varattu samanaikaisesti ja yhdessä matkapaketin muiden palvelujen kanssa tai jos ne myydään yhdessä muiden palvelujen kanssa yhteishintaan.
1.8 Mahdolliset matkustajan toivomat erityisjärjestelyt tai lisäpalvelut sisältyvät sopimukseen vain, jos matkanjärjestäjä on nimenomaisesti vahvistanut ne kirjallisesti.
1.9 Matkustajan on tarkistettava varausvahvistus ja matkustusasiakirjat heti niiden vastaanottamisen jälkeen ja varmistettava, että kaikki tiedot ovat oikein – mukaan lukien nimien oikeinkirjoitus passin mukaisesti. Mahdolliset virheellisyydet on ilmoitettava mahdollisimman pian. Matkanjärjestäjällä on oikeus veloittaa todellisiin kustannuksiin perustuva korvaus virheellisten tietojen korjaamisesta sekä kohtuullinen hyvitys siitä aiheutuvasta lisätyöstä. Jos virhe johtuu matkanjärjestäjästä tai sen käyttämästä alihankkijasta, korjaus tehdään ilman kuluja matkustajalle.
1.10 Päämatkustajan on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viipymättä kaikista osoitteen, sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron tai muiden tärkeiden yhteystietojen muutoksista, jotka voivat vaikuttaa matkanjärjestäjän mahdollisuuksiin olla yhteydessä matkustajaan.
1.11 Joillakin matkoilla on vähimmäisosallistujamäärä, joka vaaditaan matkan toteutumiseksi. Tästä on ilmoitettava selkeästi viimeistään varauksen yhteydessä.
1.12 Jos valmismatkapakettiin sisältyy lentolippuja, ne on käytettävä siinä järjestyksessä kuin ne on varattu. Matkustaja ei siis voi käyttää vain paluulippua, jos meno-paluu on varattu, eikä vain osaa lentoreitistä. Jos lippua ei käytetä alusta alkaen, loput matkan osat perutaan.
2. HINTA JA MAKSU
2.1 Hinta on ilmoitettava niin, että matkan kokonaishinta käy selkeästi ilmi. Hintaan on sisällytettävä kaikki sopimukseen sisältyvät palvelut sekä pakolliset lisämaksut, verot ja maksut.
2.2 Matkustajan on maksettava matkan hinta viimeistään sopimuksessa mainittuna ajankohtana.
2.3 Matkanjärjestäjä voi periä varaushetkellä ensimmäisen osamaksun (varausmaksun). Varausmaksun tulee olla kohtuullinen suhteessa matkan hintaan ja muihin olosuhteisiin.
2.4 Jos matkustaja ei maksa matkan hintaa sopimuksen mukaisesti, matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa sopimus ja periä kohtuullinen korvaus.
2.5 Ellei toisin ole nimenomaisesti ilmoitettu, matkan hinta perustuu kahden hengen majoitukseen jaetussa kahden hengen huoneessa. Jos majoitus koskee vain yhtä henkilöä kahden hengen huoneessa tai isommassa huoneessa, joka on tarkoitettu useammalle henkilölle, matkanjärjestäjällä on oikeus periä lisämaksu.
2.6 Matkanjärjestäjän on myös velvollinen ilmoittamaan matkustajalle kaikista mahdollisista lisäkustannuksista, joita voi syntyä.
3. MATKUSTAJAN OIKEUS MUUTTAA TAI PERUUTTAA SOPIMUS
3.1 Matkustajalla on oikeus muuttaa sopimusta, jos matkanjärjestäjä sen sallii. Sopimuksen muutokset voivat aiheuttaa matkustajalle lisäkustannuksia joko matkanjärjestäjän tai muun osapuolen toimesta.
3.2 Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka. Matkanjärjestäjällä on oikeus vaatia matkustajalta korvausta peruutuksesta aiheutuvista kustannuksista. Matkanjärjestäjä voi määritellä kohtuulliset vakioperuutusmaksut, jotka perustuvat peruutusajankohtaan. Jos vakioperuutusmaksuja ei ole määritelty, matkanjärjestäjällä on oikeus kohtuulliseen peruutusmaksuun.
4. MATKUSTAJAN OIKEUS SIIRTÄÄ SOPIMUS
4.1 Matkustaja voi siirtää sopimuksen henkilölle, joka täyttää kaikki matkalle osallistumisen ehdot. Tällainen ehto voi esimerkiksi olla, että kuljetusyhtiön tai muun matkanjärjestäjän käyttämän toimijan sääntöjen mukaan matkustajan vaihto hyväksytään. Matkustajan on ilmoitettava sopimuksen siirrosta matkanjärjestäjälle tai jälleenmyyjälle kohtuullisessa ajassa ennen lähtöä. Ilmoitus, joka tehdään viimeistään seitsemän päivää ennen lähtöä, katsotaan aina tehdyn kohtuullisessa ajassa.
4.2 Matkanjärjestäjä voi periä siirrosta kohtuullisen maksun. Maksu ei saa ylittää siirrosta matkanjärjestäjälle aiheutuvia kuluja. Matkanjärjestäjän on pyynnöstä osoitettava, miten kustannus on laskettu.
4.3 Sopimuksen siirtäjä ja vastaanottaja vastaavat yhteisvastuullisesti matkanjärjestäjälle tai jälleenmyyjälle kaikista maksamattomista matkakustannuksista ja siirrosta aiheutuvista lisäkuluista.
5. MUUTOKSET ENNEN LÄHTÖÄ
5.1 Sopimusehtojen muutos Matkanjärjestäjällä on oikeus tehdä muutoksia sopimukseen, edellyttäen että matkustajalle ilmoitetaan muutoksesta selkeällä, ymmärrettävällä ja yksiselitteisellä tavalla pysyvällä välineellä. Jos muutos on vähäinen, kuten pieni muutos lentoaikatauluun, matkustajalla ei ole oikeutta hinnanalennukseen tai korvaukseen. Jos matkaan tehdään merkittäviä muutoksia, matkustajalle on mahdollisuuksien mukaan tarjottava vaihtoehtoinen matka tai oikeus peruuttaa sopimus ilman peruutusmaksua.
5.2 Hinnan muutos
5.2.1 Matkanjärjestäjä voi korottaa matkan hintaa, jos hinnankorotus johtuu polttoainekustannusten, verojen ja julkisten maksujen tai valuuttakurssien muutoksista.
5.2.2 Matkan hintaa voidaan korottaa määrällä, joka vastaa matkustajan osuutta siitä kustannusten noususta, johon matkanjärjestäjä joutuu. Oikeus hinnankorotukseen on vain, jos kokonaiskustannusten nousu ylittää 100 kruunua varausta kohden.
5.2.3 Matkan hintaa on alennettava, jos matkanjärjestäjän kustannukset edellä mainituista syistä laskevat vähintään 100 kruunua varausta kohden. Hinnan alennuksen yhteydessä matkanjärjestäjä voi vähentää todelliset hallinnolliset kulut.
5.2.4 Matkanjärjestäjän on ilmoitettava matkustajalle hinnanmuutoksista mahdollisimman pian. Ilmoituksessa on esitettävä muutosperuste ja laskelma.
5.2.5 Hintaa ei saa korottaa eikä tarvitse alentaa viimeisten 20 päivän aikana ennen sovittua lähtöpäivää.
5.2.6 Matkanjärjestäjä voi erityisehdoissaan luopua oikeudestaan korottaa hintaa kohdan 5.2.1 mukaisesti. Tällöin matkanjärjestäjän ei tarvitse myöskään alentaa hintaa kohdan 5.2.3 perusteella.
5.3 Matkustajan oikeus peruuttaa sopimus ilman peruutusmaksua
5.3.1 Jos matkustaja haluaa peruuttaa sopimuksen merkittävän muutoksen vuoksi, esimerkiksi jos matkan hinta nousee yli 8 % pakettimatkan kokonaishinnasta, on matkustajan ilmoitettava matkanjärjestäjälle sopimuksen peruuttamisesta kohtuullisessa ajassa siitä, kun järjestäjä on tiedottanut matkustajaa muutoksesta. Ellei matkustaja toimi näin, hän on sidottu uuteen sopimukseen.
5.3.2 Jos pakettimatkasopimus peruutetaan, matkanjärjestäjän on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluessa peruuttamisesta palautettava koko matkan hinta.
5.4 Matkanjärjestäjän ja matkustajan oikeus peruuttaa sopimus väistämättömien ja poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi
5.4.1 Sekä matkanjärjestäjällä että matkustajalla on oikeus peruuttaa sopimus, jos pakettimatkan toteuttaminen tai matkustajien kuljetus kohteeseen vaarantuu olennaisesti väistämättömien ja poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi kohteessa tai sen välittömässä läheisyydessä. Väistämättömillä ja poikkeuksellisilla olosuhteilla tarkoitetaan esimerkiksi vakavia turvallisuusongelmia kuten sotaa, terrorismia, vakavan sairauden puhkeamista tai luonnonkatastrofeja. Tällaisessa tapauksessa matkustajalla on oikeus peruuttaa sopimus ilman peruutusmaksua. Jos matkanjärjestäjä peruuttaa sopimuksen tämän kohdan mukaisesti, matkustajalla ei ole oikeutta korvaukseen. Matkustajalla on kuitenkin oikeus saada koko maksettu hinta takaisin kohdassa 5.3.2 kuvatulla tavalla.
5.4.2 Matkustajalla ei ole oikeutta peruuttaa sopimusta, jos väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet olivat yleisesti tiedossa sopimuksen tekohetkellä.
5.4.3 Tapahtuman vakavuuden arvioimiseksi on kuultava asiantuntevia ruotsalaisia tai kansainvälisiä viranomaisia. Ulkoministeriön ajankohtainen matkustussuositus kielteisestä matkustamisesta katsotaan aina perustelluksi syyksi peruutukseen.
6. MATKANJÄRJESTÄJÄN VASTUU PAKETTIMATKAN TOTEUTTAMISESTA
6.1 Puutteellinen toteutus
Jos matkustuspalvelua ei toteuteta sopimuksen mukaisesti, matkanjärjestäjän on korjattava virhe kohtuullisessa ajassa. Matkanjärjestäjällä ei kuitenkaan ole velvollisuutta korjata virhettä, jos se on mahdotonta tai aiheuttaisi kohtuuttomia kustannuksia. Jos matkanjärjestäjä ei korjaa virhettä, matkustajalla voi olla oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.
6.2 Merkittävät virheet
6.2.1 Jos lähtöpäivän jälkeen merkittävää osaa sovituista palveluista ei voida toimittaa, matkanjärjestäjän on mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vastaava tai vähintään samantasoinen vaihtoehto ilman lisäkustannuksia matkustajalle. Jos matkanjärjestäjä ei voi tarjota tällaista vaihtoehtoa, se voi tarjota alemman laatutason vaihtoehdon kohtuullisella hinnanalennuksella. Matkustaja voi kieltäytyä tällaisesta vaihtoehdosta vain, jos sitä ei voida pitää verrattavana alkuperäiseen sopimuksen mukaiseen palveluun tai jos tarjottua hinnanalennusta ei voida pitää kohtuullisena.
6.2.2 Jos matkanjärjestäjä ei voi tarjota mitään vaihtoehtoa tai jos matkustajalla on oikeus kieltäytyä tarjotusta vaihtoehdosta kohdan 6.2.1 mukaisesti, matkustajalla voi olla oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.
6.2.3 Jos virhe vaikuttaa merkittävästi pakettimatkan toteutukseen eikä matkanjärjestäjä ole korjannut virhettä kohtuullisessa ajassa, matkustaja voi purkaa sopimuksen ja hänellä voi myös olla oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.
6.2.4 Jos matkanjärjestäjä ei voi tarjota mitään vaihtoehtoa tai jos matkustajalla on oikeus kieltäytyä tarjotusta vaihtoehdosta kohdan 6.2.1 mukaisesti, tai jos matkustaja on purkanut sopimuksen kohdan 6.2.3 mukaisesti, hänellä on oikeus saada vastaava paluukuljetus ilman aiheetonta viivytystä ja ilman lisämaksua, jos pakettimatkaan sisältyy kuljetus ja matkustaja on jo matkakohteessa.
7. HINNANALENNUKSISTA JA VAHINGONKORVAUKSISTA
7.1 Hinnanalennusta ei myönnetä, jos matkanjärjestäjä voi osoittaa, että virhe johtuu matkustajasta.
7.2 Matkustajalla ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että virhe johtuu matkustajasta tai kolmannesta osapuolesta, jolla ei ole yhteyttä pakettimatkaan sisältyvien matkustuspalvelujen toteuttamiseen, tai jos virhe johtuu väistämättömistä ja poikkeuksellisista olosuhteista.
7.3 Jos virhe johtuu henkilöstä, jonka matkanjärjestäjä on palkannut, matkanjärjestäjä vapautuu vahingonkorvausvastuusta näiden ehtojen mukaisesti vain, jos myös palkattu henkilö olisi vapautettu vastuusta kyseisen ehdon perusteella. Sama koskee, jos virhe johtuu henkilöstä, joka on aiemmassa vaiheessa palveluketjua.
7.4 Vahingonkorvausta ei makseta matkan peruuntumisesta, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että matkaan on ilmoittautunut vähemmän kuin sopimuksessa määritelty vähimmäismäärä matkustajia ja että matkustajalle on ilmoitettu kirjallisesti sopimuksessa määritetyssä ajassa matkan peruuntumisesta. Peruuntumisilmoitus on annettava viimeistään:
- 20 päivää ennen lähtöä, jos matka kestää yli 6 päivää
- 7 päivää ennen lähtöä, jos matka kestää 2–6 päivää
- 48 tuntia ennen lähtöä, jos matka kestää alle 2 päivää
7.5 Näiden ehtojen mukainen vahingonkorvaus voi koskea puhdasta varallisuusvahinkoa, henkilövahinkoa ja esinevahinkoa. Matkustajalla on velvollisuus rajoittaa vahinkoa mahdollisimman paljon.
7.6 Ellei pakettimatkalain tai muun pakottavan lainsäädännön perusteella muuta seuraa, matkanjärjestäjän vastuu vahingonkorvauksista on rajoitettu kolmeen kertaan pakettimatkan hintaan. Tätä rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta henkilövahinkoihin tai vahinkoihin, jotka on aiheutettu tahallisesti tai tuottamuksellisesti.
8. VALITUS
8.1 Matkustaja voi vedota sovittujen palveluiden virheisiin vain, jos hän ilmoittaa virheestä matkanjärjestäjälle tai jälleenmyyjälle kohtuullisessa ajassa sen jälkeen, kun hän havaitsi tai hänen olisi pitänyt havaita virhe. Tämä tulisi tehdä mahdollisimman pian ja mieluiten jo matkakohteessa. Mahdollista hinnanalennusta tai vahingonkorvausta arvioitaessa otetaan huomioon, milloin matkustaja valitti virheestä ja olisiko oikea-aikainen ilmoitus mahdollistanut virheen korjaamisen.
8.2 Poiketen kohdasta 8.1, matkustaja voi vedota virheeseen myös silloin, kun matkanjärjestäjä tai jälleenmyyjä on toiminut törkeän huolimattomasti tai vilpillisesti.
9. MATKUSTAJAN VASTUU MATKAN AIKANA
9.1 Järjestäjän ohjeet Matkustajan on noudatettava matkanjohtajan tai muun järjestäjän palkkaaman henkilön antamia ohjeita matkan toteuttamisesta. Matkustajan on kunnioitettava matkaa ja matkakohdetta koskevia järjestyssääntöjä sekä käyttäydyttävä siten, ettei häiritse muita matkustajia tai ulkopuolisia. Jos matkustaja rikkoo näitä sääntöjä olennaisesti, järjestäjällä on oikeus purkaa sopimus ilman, että matkustajalla on oikeutta hyvitykseen tai korvaukseen.
9.2 Matkustajan vahingonkorvausvastuu Matkustaja on vastuussa kaikista vahingoista, jotka hän aiheuttaa järjestäjälle huolimattomuudellaan.
9.3 Matkustajan vastuu muodollisuuksista
9.3.1 Matkustaja vastaa itse kaikista matkan toteuttamisen edellyttämistä muodollisuuksista, kuten voimassa olevan passin, viisumin, rokotusten ja vakuutusten hankkimisesta.
9.3.2 Matkustajan on suoritettava sisäänkirjautuminen kaikille matkapakettiin sisältyville kuljetuksille matkasuunnitelman tai järjestäjän tai kuljetusyhtiön ohjeiden mukaisesti.
9.3.3 Matkustaja vastaa kaikista kustannuksista, jotka aiheutuvat puutteista edellä mainituissa muodollisuuksissa, kuten kotiinkuljetuksesta puuttuvan passin vuoksi, ellei puutteet johdu järjestäjän tai jälleenmyyjän antamista virheellisistä tiedoista.
9.3.4 Matkustaja on vastuussa järjestäjän toimittaman tiedon vastaanottamisesta.
9.4 Poikkeaminen järjestelystä Matkustajan, joka poikkeaa järjestetystä matkasta sen alettua, on ilmoitettava tästä järjestäjälle tai tämän edustajalle.
10. JÄRJESTÄJÄN AVUSTAMISVELVOLLISUUS
Jos matkustaja joutuu vaikeuksiin matkan aikana, järjestäjän on viivytyksettä annettava asianmukaista apua. Tällainen apu voi esimerkiksi olla tietoa terveydenhuoltopalveluista, paikallisista viranomaisista tai konsulipalveluista. Järjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen maksu tällaisesta avusta, jos tilanne on johtunut matkustajan tahallisesta tai huolimattomasta toiminnasta.
11. RIIDANRATKAISU
Osapuolten tulisi pyrkiä ratkaisemaan sopimuksen tulkintaa tai soveltamista koskevat erimielisyydet ensisijaisesti keskenään. Ellei yksimielisyyteen päästä, riita voidaan saattaa Allmänna Reklamationsnämndenin (ARN), Box 174, 101 23 Tukholma, www.arn.se, tai yleisen tuomioistuimen käsiteltäväksi. Riita voidaan käsitellä myös EU-komission verkkopohjaisen riidanratkaisualustan kautta: http://ec.europa.eu/odr.
Viisumit ja rokotukset
Matkapakettilain mukaan meidän on pidettävä EU/ETA-kansalaiset ajan tasalla siitä, mitä viisumivaatimuksia kohdemaihin sovelletaan. Ajantasaiset tiedot löydät Ruotsin ulkoministeriön verkkosivuilta (https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utrikesdepartementet/). Muiden maiden kansalaisia kehotetaan ottamaan yhteyttä lähimpään suurlähetystöön tai konsulaattiin. Jos varaat matkan toiselle henkilölle, sinun tulee tiedottaa matkatoimistoasi yllä mainituista vaatimuksista.
Sinun tulee tarkistaa, täytyykö sinun uusia passi tai hakea viisumi.
Tietoa viisumeista ja eri kohteiden vaatimuksista saa Ruotsin kansalaisten osalta ulkoministeriön matkustustietosivuilta: https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/. Ulkoministeriöllä on myös matkustussovellus, jonka löydät samalta sivulta. Selvittääksesi, kuinka kauan viisumin saaminen kestää, ota yhteyttä matkakohteesi suurlähetystöön siinä maassa, jonka kansalainen olet. Muista olla ajoissa liikkeellä, sillä viisumikäsittely voi kestää pitkään kohdemaasta riippuen. Jos olet muun maan kuin Ruotsin kansalainen, ota yhteyttä lähimpään suurlähetystöön tai konsulaattiin.
Suosittelemme tarkistamaan matkavakuutuksesi. Saatat tarvita vakuutuksen, joka kattaa matkatavaroiden katoamisen tai vahingoittumisen, sairaalahoidon sekä mahdollisen kotiinkuljetuksen, jos sairastut tai joudut onnettomuuteen. Jos sinulla on kotivakuutus, siihen sisältyy usein myös matkavakuutus. Selvitä, mitä vakuutuksesi kattaa, tarkistamalla vakuutusehdot tai ottamalla yhteyttä vakuutusyhtiöösi.
Muista ottaa mukaan eurooppalainen sairaanhoitokortti. Kortin voit tilata Ruotsin Kelasta (Försäkringskassan), ja se oikeuttaa sinut lääkärin ja hammaslääkärin hoitoon EU- ja ETA-maissa sekä Sveitsissä. Kortti on maksuton. Matkoille Venäjälle, Valko-Venäjälle ja Kuubaan vaaditaan voimassa oleva matkavakuutus.
Lisätietoa saat vakuutusyhtiöltäsi. Jos sinulla on jokin vamma, on tärkeää selvittää matkasi erityisvaatimukset jo ennen lähtöä. Ota yhteyttä hotelliin saadaksesi tietoa sen ja kohteesi esteettömyydestä. Muista tarkistaa myös rokotustarpeet, jos matkustat Euroopan ulkopuolelle – moniin maihin ei päästetä sisään ilman todistusta yleisten tautien vastaisista rokotuksista.
Miksi valita Sembo
Voittamaton arvo ja joustavuus
Saa parhaat tarjoukset hintatakuumme avulla ja valitse sinulle sopivat maksuvaihtoehdot. Hyväksymme kaikki suuret maksutavat turvallisen ja helpon transaktion varmistamiseksi.
Matkailijat luottavat ympäri maailmaa
Yli 30 vuoden kokemuksella Sembo on osa maailmanlaajuisesti luotettavaa Stena-ryhmää. Meidät tunnustetaan asiantuntemuksestamme ja meitä tukee alan johtavat akkreditoinnit, erityisesti autolla matkustamisessa.
Helppo matkasuunnittelu
Suunnittele matkasi nopeasti yksinkertaisella varausjärjestelmällämme. Käytä Ameliaa, AI-matkasuunnittelijaamme, vertaile hintoja ja löydä parhaat tarjoukset, pakettisuojelusuunnitelmamme turvin.
Matkusta omalla tavallasi
Valitse laajasta valikoimasta hotelleja, lentoyhtiöitä, lomakohteita ja aktiviteetteja. Alustamme tarjoaa joustavuutta ja kestäviä matkustusvaihtoehtoja, joten voit matkustaa haluamallasi tavalla.